Ciklidernas ämnesomsättning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    Ciklidernas ämnesomsättning?

    Finns det någon här som har koll på hur ciklidernas ämnesomsättning fungerar? Hur fungerar "transporten" av fodret genom fisken under dygnet?

    Anledningen till frågan är att mina fiskar, framförallt rovciklider, ibland får förstoppning vilket oftast leder till döden. Jag har testat allt jag kunnat komma på i foderväg och vattenkvalitén är det inga fel på. Tanken som dök upp för någon dag sedan är att jag vanligtvis matar ganska sent på kvällen vilket gör att fisken får 20 minuter till en timma på sig att glufsa i sig innan ljuset släcks. När det då är kolsvart för dem och de "somnar", är det då så att matsmältningen avstannar/upphör? Om så vore fallet kanske magproblemen finns där om ickesmält mat "stannar" i buken och tarmen på fisken under natten.

    Det vore rackarns intressant om någon har några vettiga teorier om detta.
    Tony Englund
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    #2
    Tony min käre vän![8D]

    Problemet är (enligt min vetenskapliga analys av detta ämne) att du behöver ge dina rovisar mer fibrer och gärna något laxerande! *asg*
    Prova Katrinplommon....ev i räkmixen och kanske lite mer fibrer (Wasa Grov)

    Skämt och skämt, tror du verkligen att ämnesomsättningen påverkas av vilan?...hmmmm kan det vara så att fiskens "rörelser" när den är aktiv hjälper till att spjälka det den äter....????...låter i.o.f.s troligt!

    Jag skulle bara säga det, att det kanske vore idé att prova att ge dom foder på morgonen istället??? Jag har som rutin att alltid går ner och mata odjuren direkt när jag stigit upp, och då får man en liten kontroll på hur det står till i karet oxå!

    Bara mina tankar Tony...inget vetenskapligt bakom detta!!!

    DD
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #3
      Jag vet inte, men det finns sakerligen nagon som vet. Brukar man inte ge manniskor radet att inte ata just nar man ska lagga sig om man har problem med forstoppning?
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • March 2004
        • 2262

        #4
        Brukar inte rovfiskar jaga i gryning och skymning?

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          citat:Brukar inte rovfiskar jaga i gryning och skymning?
          Det ar i Sverige. I tropikerna finns det knappt gryning och skymning (vara en kvart eller sa, men visst, da jagas det kanske hej vilt). Men bara det gor ju att de borde fixa att kaka en fisk lite sent utan att overraskas av morkret och do... Sedan ar det ju en annan sak att knoka i (samma) mat vid samma tid och sedan slacka dag ut och dag in. Da ater de pa fastande mage jamt och sedan blir det morkt.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • April 2002
            • 2294

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

            Brukar man inte ge manniskor radet att inte ata just nar man ska lagga sig om man har problem med forstoppning?
            Hmm Vi blir ju rätt fysiskt inaktiva när vi gått och lagt oss.
            Men vattnets flöde är ju det samma oavsett om det är mörkt eller ljust. Fisken torde ju därför vara mer fysiskt aktiv, även när den sover.
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Vad ger du dina fiskar för mat? Om det är räkmix så prova med att tillsätta Lunelax, i lagom mängd, som "normaliserar tarmfunktionen vid både lös och hård mage".

              Jag fick tips om att använda detta som bindemedel till räkmix istället för gelatinet, men riktigt så bra bindande effekt hade inte Lunelax. Däremot verkar det som om jag snubblat på en liten lösning (hm) på problem med krånglande magar/tarmar hos fiskarna. Sedan jag började med detta i räkmixen så har de haft ständigt fin avföring och i samma konsistens. Nu har jag alltid detta som ingrediens i räkmixen.

              Lunelax är tillverkat av Ispaghulaskal.

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

                #8
                Själv är jag tveksam till att matsmältningen skulle påverkas av sömnen, speciellt då det gäller rovfiskar, jag tycker de flesta byten försvinner just vid förvirringen som kan uppstå då lyset släcks eller under natten.

                Testa köra med enbart rå vit fisk ett tag, skär ner fisken i små tärningar och försök lägga märke till om rovfiskarnas avföring blir mindre än då de får den maten du normalt ger dem. Mina biologiska kunskaper är begränsade men jag tror rovfiskar har för korta tarmar för att hinna smälta vegetabilisk föda, jag har själv sett på mina fiskar att den typen av foder nästan kommer ut obehandlat där bak, fortfarande illgrönt, och växtätande fiskar glufsar i sig avföringen som om det vore mat.
                Så testa kör med helt animalisk föda ett tag och se om problemet kvarstår.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Hank
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1321

                  #9
                  Någon påstod att ett problem var att stora, vuxna rovfiskar inte ska äta så ofta.
                  Dom ta ett stort byte, sedan tar det några dagar innan dom lyckas ta nästa byte.
                  Mina vuxna rovmalawi brukar jag ge tokmycket mat (alla har käften full) typ 2-3 ggr./vecka. Inga problem med förstoppning, hittills iaf....
                  /#378 Hank
                  Zoonen:
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                  NCS medlemsbilder:
                  http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                  Kommentar

                  • shappe
                    Användare
                    • October 2004
                    • 12

                    #10
                    Hej Stefan!

                    Vart får man tag på Lunelax?

                    mvh

                    Shappe

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • March 2004
                      • 3187

                      #11
                      Tycker att Hank`s teori låter vettig.
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #12
                        shappe: På Apoteket...se till att få det i pulverform.

                        Kostar i och för sig en del, men å andra sidan räcker påsarna länge. Och har du någonsin problem med tarmfunktionen själv så har du ju redan medicinen hemma..*asg*

                        Kommentar

                        • shcolsson
                          Användare
                          • January 2005
                          • 256

                          #13
                          Frontosor jagar tidigt i gryningen! Fast de lever i Afrika.
                          Experience is something you get right after you need it.

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4594

                            #14
                            Tackar för era spekulationer

                            Jag tror iofs som sagt inte att det har med fodret att göra då jag matar med precis samma slags pellets och räkmix som flertalet andra. Om man ser på tex temperatur så inverkar ju det ganska kraftigt på viss fisk. Koi tex stänger väl ämnesomsättningen helt under en viss temperatur? Kan inte då mörkret ha samma inverkan? Många odlare är ju övertygade om att yngel växer ordentligt mycket fortare om ljuset är tänt dygnet runt vilket låter rimligt om de inte tillgodoser sig foder under den mörka tiden av dygnet.

                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • Stefan63
                              Användare
                              • February 2005
                              • 192

                              #15
                              Tony, jag tror som du. De är ju mer aktiva på dagen och det hjälper säkert till att mag- och tarm smälter maten bättre.
                              Rör vi oss för lite, får vi garanterat problem med matsmältningen.
                              Sedan skulle jag tro att det är bättre att utfodra flera gånger under dagen. Skulle vi äta ett mål om dagen,skulle vi också få problem!
                              Stefan63

                              Kommentar

                              Arbetssätt...