Konstiga alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeA
    Användare
    • June 2003
    • 456

    Konstiga alger


    Jag har fått någon sorts alger (eller vad det nu är) på rutorna i mitt discuskar. Jag har aldrig sett dessa förut och jag begriper inte hur jag ska få bort dem. Jag måste erkänna att karet har varit en smula misskött på sistone, men fiskarna mår bra i alla fall och leker lite då och då.

    algerna ser ut som ljusgröna fläckar, ungefär som om någon skulle ha skvätt färg med en pensel mot akvariet, alltså inga tofsar eller så, utan som vanliga "standardalger" men de växer i fläckar och sitter utav bara he***te! En vanlig algmagnet är totalt meningslöst att använda. Rakblad fungerar någorlunda, men det är väldigt bökigt efterssom karet är inbyggt i väggen.

    JAg tror ju inte att det gör något att dom finns där och dom tycks växa väldigt långsamt, men det ser ju inte så snyggt ut. :-/
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    #2
    hmmmmm.....
    Jag får fläckvis algtillväxt i mitt kar och använder en vanlig is-skrapa från ett BENSINBOLAG *asg* (för att inte göra reklam)!

    DD
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1834

      #3
      Jag vet vilka alger du menar, de sitter lite hårdare än andra alger och växer fläckvis. Dessa algerna är mycket snygga när de växer på inredningen, men knappast önskvärda på rutorna. De går lätt att skrapa av med rakblad eller varför inte testa deathdealers metod?

      Om du inte vill ha dem tillbaka så kolla om du inte kan få upp fosforhalterna lite med kh2po4 , samtidigt som du gör ett större vattenbyte. Dessa alger trivs bra när det är förhållande höga nitrathalter och låga fosforhalter. Låter ju inte helt ologiskt att det skulle kunna uppstå i ett slarvigt skött diskuskar, jag gissar att de får proteinrikt foder.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • MickeA
        Användare
        • June 2003
        • 456

        #4
        Jo, rakblad fungerar, men som sagt är akvariet inbyggt i väggen så det är djäkligt bökigt att komma åt framrutan. Förr i tiden fanns det algmagneter med inbyggda rakblad, men det är åratal sedan jag såg en sån. Men nåja, dom gör ingen större skada och växer såpass långsamt att det inte spelar så stor roll.

        Kommentar

        Arbetssätt...