If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jo nog tycker jag att det borde funka med en ensammen fisk i ett sånt kar, karet är förmodligen bredare så även om det är kort så borde det bli hyfsat rymligt för en ensammen fisk.
Lekpar däremot tror jag blir svårt, då fiskarna är små är det ju inga problem men paret måste vara oerhört stabilt för att det ska funka då fiskarna blir större. Jag hade ju bara mina jaguarciklider i två år vilket är en förhållandevis kort tid så jag vet inte om mitt lilla projekt bör tas upp som ett lyckat exempel... Det blev också en hel del problem mot slutet vilket delvis var varför jag sålde fiskarna... Men ett tag funkar det ju.
Jag har några funderingar kring det här med det som ni kallas petfish... Vem har hittat på det ordet egentligen? Det är något som alla tjötar om på sistone. Varför är det när man bara har en fisk? Skall det inte skrivas särskrivet eller menar ni att petfish är ett utryck och skall därför skrivas ihop?
Ordet "Petfish" kommer från USA, där det är populärt att hålla en bjässe ensam i ett akvarium. Vem och varför det kallas petfish vet jag inte, men gissar på att det är något med att fisken blir mer personlig. Som ett husdjur.
Ordet "Petfish" kommer från USA, där det är populärt att hålla en bjässe ensam i ett akvarium. Vem och varför det kallas petfish vet jag inte, men gissar på att det är något med att fisken blir mer personlig. Som ett husdjur.
Grejen är att om man söker på det på google får man upp mycket, men jag hittar inte direkt något som styrker det du säger. Däremot finns den nån virtuell dataspelsfisk som heter petfish
Min personliga åsikt är att utrycket är ganska löjligt och verkar bara vara en fluga som folk snackar om just nu...
Första gången jag hörde talas om att amerikanarna höll fiskar helt själva i ett eget kar så tror jag de sa att fisken var "solitary", solitär. Hur detta ord sedan blev "petfish" kan man ju fråga sig men det är väl vi som pysslar med centralare som har myntat uttrycket själva på nåt vänster, försvenskat "pet fish" och börjat skriva ihop det. Gör man en sökning på "petfish" på de amerikanska forumen så får man inte många träffar.
Haha jag har tydligen haft ett finger med i spelet ;D Jag gjorde en sökning här på ciklid.se och kolla här. Första gången petfish nämndes enligt sökmotorn.
"Han är ca 8cm just nu och bor tillsammans med malawisarna i 120-litrarn. Tanken är att jag ska låta honom växa upp och bli en s.k "petfish", han ska få gå i ett alldeles eget kar eller eventuellt med någon annan ensammen centralamerikanare som fungerar ihop med en ensammen jaguar."
Pinsamt att läsa så gamla inlägg för övrigt... Alltid hade man stora spännande planer men alltid slutade det med att man stod med fiskhinken på akvarieaffärn igen... *skäms*
Andra kanske inte håller med men det där skulle jag personligen helt klart se som ett tillräckligt stort kar till en ensammen fisk, fisken kommer kunna simma en del i djupled så att karet är kort är inte hela världen. Som jag ser det så är längden på karet främst viktig då man håller lekpar pga att fiskarna måste kunna komma en bit bort från varandra om de ryker ihop, annars tror jag bottenytan är viktigare.
petfish myntades av att de fiskar som populärt hålls ensamma är de större centralarna, tex jaguar, midas, trimac och några andra. Alla dessa får lite speciella beteenden när de går ensamma och interagerar ganska mycket med sin ägare genom tex glassbangning å hotfullt beteende. Eftersom detta beteende är ganska olikt att titta på tx ett stim tetror och ger fisken lite mer personlighet och känslan av att äga ett husdjur mer än en fisk så började de kallas så.
"Petfish" är ett underbart uttryck, tror faktiskt jag själv är lite småskyldig för att ha hjälpt till att sprida
Tanken var då att reta upp biotopfantaster å folk som höll fiskar i "grupper" och så
Gillar själv tanken med att personifiera fisk å ge dom namn.
En Flowerhorn å blått grus nästa!!!!
FI: Jo, det skulle nog gå utmärkt med en ensam bjässe...Men Alexander tror ju att det skulle funka med ett par också...vad tror du?
Inte i längden. Första lekarna lär ju gå bra, då det gäller jaggorna så är det väl egentligen först då fiskarna blir uppåt 25 cm som jag tycker de börjar bli problematiska, men sedan tror jag karets längd kommer ställa till med problem. Hur det är med de andra arterna får de andra svara på.
Kommentar