Petfish!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Petfish-idén är lite vågad, du måste ha en rejält kaxig firre för att det ska vara någon vits, de flesta blir väldigt stora.

Två lekpar sebraciklider är min rekommendation. Kommer fungera finemang.

Eller en ensammen citrinellumhane som du har tills den är drygt 20cm, aningen kortsiktig planering kanske, tar väl drygt ett år kanske.

Eller ett lekpar carpintis (texas. typ.)

Eller en flowerhorn.

Salvini funkar säkert också, de växer sakta enligt min erfarenhet så de kommer du kunna ha i flera år. Får du problem med aggressiviteten under uppväxten så testa kombinera med sebraciklid.

Jack Dempsey funkar nog också, ett ensammet lekpar, kan bli problem med aggressiviteten under uppväxten men testa i så fall att kombinera dem med sebraciklider precis som med salvinin.

I vilket fall som helst så var inte rädd att testa dig fram, de flesta arter fungerar i det där karet då de är små så ta problemen då de kommer. Ska du köra efter artbeskrivningar funkar varken salvini, dempsey, flowerhorn, texas eller sebra. Men artbeskrivningarna går efter vad som "krävs" för att husera fullvuxna fiskar så ta dem med en nypa salt om du inte vet om du tänker dedikera 5-10år åt de här fiskarna. Du har ju dessutom det större Tropheus-karet att använda om du fortfarande gillar centralarna då de blir för knepiga för 260 liters karet. Valet vilka du ska spara är ju givet.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• _erik_
      Användare
      • February 2005
      • 242

Ojoj, tack för det utförliga svaret! Jag ska nog köra på salvini, även om du rekommenderar sebracikliderna så känns det lite tråkigt med en så supervanlig fisk, även om den har ett väldigt intressant beteende (inte för att salvinin är ovanlig direkt heller, men ändå). Och det kanske blir sebraciklider i framtiden som aggressions avledare iaf.

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Min personliga uppfattning ar att du ska skaffa en mindre fisk an salvini. Kolla i slaktena Archocentrus, Cryptoheros och Thorichthys. 260 liter ar ett valdigt litet akvarium och for sma akvarium ar aldrig kul. Nu vaxer de ju inte sa fort men akvariet ar for litet for ett vuxet salvinipar.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• _erik_
          Användare
          • February 2005
          • 242

hmmm......okej....Ola, anser du att carpintis/carpinten blir för stor också?

Kommentar

• Alexander Ylipää
            Användare
            • October 2003
            • 3615

Skrota tropheus och börja med centralare på allvar.[] Du har många fler valmöjligheter i så pass stort kar.
            Mvh Alex

Kommentar

• _erik_
              Användare
              • February 2005
              • 242

haha, jo men jag gillar mina dubbar Och dessutom så kanske 500 liter låter stort, men karet är bara 120 cm långt, alltså bara 10 cm längre än 260 literskaret....Så det funkar ju ändå inte med någon av dom större arterna, varken trimac, citrinellum, managuense eller någon vieja skulle funka i det karet. Eller?

Kommentar

• imported_n/a
                Användare
                • October 2004
                • 531

Hej!
                En vithaj.Mvh Ann-Mari
                bryggan

Kommentar

• Alexander Ylipää
                  Användare
                  • October 2003
                  • 3615

citat:Ursprungligen skickat av _erik_

haha, jo men jag gillar mina dubbar Och dessutom så kanske 500 liter låter stort, men karet är bara 120 cm långt, alltså bara 10 cm längre än 260 literskaret....Så det funkar ju ändå inte med någon av dom större arterna, varken trimac, citrinellum, managuense eller någon vieja skulle funka i det karet. Eller?
                  Ett par av ngn av de arterna du räknade upp går utmärkt. FI har ju jaguarer i ett 375 och har haft ett mkt större par och fått yngel utan problem. sen kan du kompletera med olika malar och större tetror.
                  Mvh Alex

Kommentar

• _erik_
                    Användare
                    • February 2005
                    • 242

Jo, men en 375:a är ju ändå 150 cm lång.....

Kommentar

• Alexander Ylipää
                      Användare
                      • October 2003
                      • 3615

Jo, men om du bara har ett par så spelar det ingen roll. De tar ju endå hela karet som revir
                      Mvh Alex

Kommentar

• _erik_
                        Användare
                        • February 2005
                        • 242

haha, ja om nu så kommer (sjuka) tankar om att slänga ut/förflytta dubbarna....hmmm, så du menar att ett par managuense skulle funka? Och om managuense funkar så funkar ju p.Friedrichstahlii också....eller? Men trimac och citrinellum skulle ju iaf inte funka...

Kommentar

• Alexander Ylipää
                          Användare
                          • October 2003
                          • 3615

Jag tror ett väl fungerande trimac eller citrinellumpar fungerar också.
                          Om du ska ha trimac, börja med en lite grupp och låt dem para ut sig.

Med citrinellum är det desto besvärligare. Vid en viss ålder börjar små citrinellus mobba ut alla honor- Då är det bättre att ha en könsmogen hane och pröva olika honor, eller tvärtom.
                          Mvh Alex

Kommentar

• _erik_
                            Användare
                            • February 2005
                            • 242

mjo....jo, nu känns det som det skulle vara j**ligt kul med trimac, dom verkar väldigt intressanta och "personliga". så känns det nu, men jag är ganska ombytlig(som det kanske märks) Fast måste väl se vad alla andra tycker....tror nog inte att alla tycker det är helt lämpligt med trimac i mitt kar....

Kommentar

• Alexander Ylipää
                              Användare
                              • October 2003
                              • 3615

citat:tror nog inte att alla tycker det är helt lämpligt med trimac i mitt kar....
                              Inte när du har dubbar i nu

Men som sagt så länge de är själva så ska det funka smärtfritt. Är 99.99% säker på det.

Oj så tjatig jag blev helt plötsligt[xx(]
                              Mvh Alex

Kommentar

• Daniel Odell
                                Användare
                                • January 2003
                                • 2437

trimac i 120cm? nääääääääääääääääääääääääää!
                                fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...