vad är det för fel?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Det ar inte bara tva lasare av traden och manga har problem med vaxter. Att ta en funderare pa om malar kan skada vaxter ser jag som relevant for traden, men kanske inte till den direkta ursprungsfran som fatt svar. Sedan kan faktiskt bladet vara lite vitt om malar gnagt pa undersidan. Jag tror sakert att folk kan misstolka det som naringsbrist.

Det viktiga ar snarast vilket blad som ar missfargat dvs. om alla nya ar missfargade sa har det nagot med vaxtens fysiologi att gora (fysiologi var det enda som jag kom pa, "vaxten har problem" eller "vaxtens halsa" funkar inte for nog har vaxten problem och mar daligt av att bli uppaten.

Nu slirar jag over till en annan fraga. Vilka blad paverkas om vaxten blir infekterad av virus? Vad finns det for vaxtsjukdomar egentligen? OK, naringsbrist ar pa sitt satt en sjukdom, men det ar ju inte den jag menar.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• defdac
      Användare
      • April 2002
      • 865

citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

Det ar inte bara tva lasare av traden och manga har problem med vaxter. Att ta en funderare pa om malar kan skada vaxter ser jag som relevant for traden, men kanske inte till den direkta ursprungsfran som fatt svar. Sedan kan faktiskt bladet vara lite vitt om malar gnagt pa undersidan. Jag tror sakert att folk kan misstolka det som naringsbrist.
      Okejdå.

citat:
      Nu slirar jag over till en annan fraga. Vilka blad paverkas om vaxten blir infekterad av virus? Vad finns det for vaxtsjukdomar egentligen? OK, naringsbrist ar pa sitt satt en sjukdom, men det ar ju inte den jag menar.
      Det enda virus jag vet är det som får Hygrophila polysperma "Rosanervig" att få vita nerver.

Jag är också nyfiken. Det rapporteras aldrig om växtsjukdomar på internationella forum så det verkar vara hyffsat okänd mark.

Cryptrot, Cryptocorynesjukan, verkar bara vara ett acklimatiseringssyndrom och håller man vattnet stabilt så uppstår inte den.

Ska se om jag hittar något, för det är ju lite spännande.
      http://www.defblog.se

Kommentar

• powerm84
        Användare
        • April 2005
        • 67

citat:Ursprungligen skickat av defdac

citat:
        jag har blandat/gödigt enligt din stamlösning 10 ml per hundra l har färdigblandat i ½l flaska (har 5 flaskor med olika gödning)( KH2PO4 2 krm, KNO3 5,5 tsk, MGSo4 2 krm, CACl2 1 tsk, Micro + 18 ml...blandas var för sig med vatten)
        En fulldos, 10 ml per 100 liter dosering, 15ml*2 i 300 l, ger dig då följande:

3.8 ppm nitrat (rekommanderat >10 ppm)
        0.3 ppm fosfat (rekommenderat >0.5 ppm)
        0.003 ppm magnesium (rekommenderat 4 ggr mindre än Ca)
        0.17 ppm calcium (rekommenderat 4 ggr mer än Mg)
        ~0.1 ppm järn (rekommenderat 0.1 ppm Fe)

Det som sticker ut mest är den alldeles för låga KNO3-doseringen och att du doserar ett Ca:Mg-förhållande på 57 istället för 4.

I min 300 litrare göder jag såhär:

Efter vattenbyte, 5 tsk CaCl2 skakas ut i flaska och hälls ner i akvariet. Någon minut efter det 4 tsk MgSO3 på samma sätt. Då har jag tagit upp mitt GH och Ca:Mg-förhållande perfekt och jag slipper bry mig om dessa ämnen mer under veckan.

Varje fulldospuls (varannan dag) består av 10ml/100l av motsvarande din Mikroplusblandning, 1 tsk KNO3 som skakas ut i flaska och hälls ner i akvariet och 5 ml av en KH2PO4-blandning (2 tsk i 200 ml). Fulldospulsen ger mig ~10 ppm nitrat, ~7 ppm K, 0.1 ppm Fe och 0.5 ppm fosfat.
        nu får du ursäkta mig men kan du ta det en gång till min sambo ixxe som är medlem här och jag har förståt de på olika sätt.....

sen måste jag ekänna att jag nästan är dyslektiker så allt bara snurrar ibland..
        www.nogg.se/powerm84

Kommentar

• ixxe
          Användare
          • February 2005
          • 234

Ok det förklarar ju varför en del av mina snabbväxande fortfarande skruvar sig o blir deformerade mao ska man ligga på 25ppm calcium dvs 5tsk (hela lösningen) rätt ner i akvariet.
          http://ixxe.se

Kommentar

• defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

citat:Ursprungligen skickat av ixxe

Ok det förklarar ju varför en del av mina snabbväxande fortfarande skruvar sig o blir deformerade mao ska man ligga på 25ppm calcium dvs 5tsk (hela lösningen) rätt ner i akvariet.
            Det beror på vad du redan har i akvariet. Det går åt ganska lite calium, och eftersom jag har så lågt GH så jag ökar bara GH:t med typ det dubbla för att vara helt säker på att allt finns.

Kommentar

• cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

Kan tyvärr inte se bilderna, men kunskapen hos oss på forumet är olika så jag måste fråga om defdac har ätit taggtråd
              -----------------------------------------------
              citat:
              --------------------------------------------------------------------------------
              Ursprungligen skickat av odis

Ja. Jag ifrågasätter inte gödningsteorierna alls

--------------------------------------------------------------------------------

Hur kommer det då sig att du frågar om han har L-malar om du ser att dom lider av näringsbrister? Det är väl ett direkt ifrågasättande om att det skulle vara näringsbrister?

------------------------------------------------------
              själv tycker jag att L-malar som tuggar i sig en förmögenhet i växter, brukar vara den första frågan till mina kunder
              vänligen
              Christer

jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Prayerman
                Användare
                • June 2004
                • 1314

Något annat som jag upplevt (eller tror mig upplevt) är att växter (en del iallafall) är känsliga för PH värdet. I Vänersborg hade jag massor med svärdplantor och de växte så det bubblade om dem. Då hade vi ett PH på runt 6-6,5 tror jag. Här i Habo är PH värdet 8,3 men sjunker snabbt ner mot 7 om du inte har i bikarbonat eller något annat. Här i Habo har det varit jättesvårt för mig med svärdplantor. I båda fallen har jag skött dem på samma sätt och tillsatt näring.

Så jag tror att PH svängningarna som jag hade i mitt kar på den tiden bidrog till växternas fall. Sånt går ju att fixa har jag lärt mig idag.

Kan det vara problemet för mig, eller vad tror ni!
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• defdac
                  Användare
                  • April 2002
                  • 865

citat:

Kan tyvärr inte se bilderna, men kunskapen hos oss på forumet är olika så jag måste fråga om defdac har ätit taggtråd
                  hihi

citat:
                  själv tycker jag att L-malar som tuggar i sig en förmögenhet i växter, brukar vara den första frågan till mina kunder
                  Synd att du inte kunde se bilderna. Skit bakom spakarna? Forumets regular expression för URL-parsning verkar inte gilla paranteser, så du får copy-pejsta urlerna till en browser.

Kommentar

• defdac
                    Användare
                    • April 2002
                    • 865

citat:Här i Habo är PH värdet 8,3 men sjunker snabbt ner mot 7 om du inte har i bikarbonat eller något annat. Här i Habo har det varit jättesvårt för mig med svärdplantor. I båda fallen har jag skött dem på samma sätt och tillsatt näring.
                    Att pH:t är lättrubbat är en ledtråd.

Det *kan* vara så att KH:t är lågt och även om det inte alltid är så så kan då även GH:t vara lågt vilket innebär att du har för lite calcium och magnesium.

Inga gödningar som brukar saluföras i Sverige innehåller Calcium (varken Tropica, Sera osv). Undantaget är Seachem, som ju faktiskt Akvarielagret saluför om jag inte minns fel. Hejja!

Tropica Mastergrow innehåller dessutom extra magnesium som är farligt att dosera om Calciumnivåerna är låga då Calciumbristerna blir ännu värre av magnesium. Man brukar säga att Ca:Mg-förhållandet bör ligga runt 4:1 och jag själv doserar upp så vattnet innehåller 40 ppm Ca (mitt kranvatten innehåller runt 20 men det verkar variera med årstiden så jag tar det säkra före det osäkra).

citat:
                    Så jag tror att PH svängningarna som jag hade i mitt kar på den tiden bidrog till växternas fall. Sånt går ju att fixa har jag lärt mig idag.

Kan det vara problemet för mig, eller vad tror ni!
                    Nej växter är otroligt nog pH-agnostiker, men eftersom pH:t är ombudsman för en massa andra processer så är lättrubbat pH indikation på lågt KH, som eventuellt kanske tyder på lågt GH.

Höjer du KH:t med Calciumkarbonat, CaCO3, och fortsätter göda med TMG slår du således flera flugor i en smäll. CO3-delen höjer KH:t och Ca-delen höjer GH:t och TMG ger ett litet litet Magnesiumbidrag till GH:t.

Kommentar

• defdac
                      Användare
                      • April 2002
                      • 865

Nu har jag frågat och pluggat lite om bikarbonatsupptag på barrreport.com

Växter har två olika system, direkt och indirekt bikarbonatanvändande. Direkt användande använder enzymer (karboanhydras) och indirekt använder en proton-pump som sänker pH-värdet under bladen som får bikarbonaten att reduceras till CO2 som lätt tas upp av stomatan.

Det senare sättet är mer energikrävande än det förra, och märkte du markant förbättring med bikarbonattillsats så berodde således växternas försämring inte av pH:t utan tillgången på kol.

Jämför med att pH:t sänks markant med CO2, och då mår växterna ännu bättre - inte pga det låga pH:t utan för att CO2 är den enklaste kolkällan växterna kan använda.

Eftersom undervattensväxter alltid främst är kolbegränsade och denna gräns sätter nivån på allt annat näringsupptag samt en växt består till 30-50% av kol så betyder det att dålig tillgång på kol betyder väldigt ledsna växter. Fixar du upp bikarbonatsnivån så blir istället nästa ämne kritiskt för att kunna bilda enzymer för bikarbonatsanvändandet: Kväve.

Vill man att växterna garanterat ska ha lättillgängligt kväve utan att behöva lita till mineralisering och perfekt redox i bottnen så använder man t ex kaliumnitrat till det.

Kommentar

Arbetssätt...