Haplochromis sp "thick skin"????

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bydlo
    Användare
    • February 2005
    • 19

Haplochromis sp "thick skin"????

Jag tittade igenom medlemmarnas bilder här på ciklid.se och såg denna fisk http://www.ciklid.se/medlemsbilder_v...ld.asp?NR=1024 och måste bara säga att den var en av de absolut fräckaste Malawis jag sett nån gång - jag bara älskar likheten med vår "egna" abborre.

Är det någon som har mer information om denna firre? Jag vill veta allt om den och även om den finns att få tag på i Sverige.

Tilläggas bör kanske att jag sökte efter den på fishbase men utan framgång (beror säkert på SBS)

Tacksam för all info jag kan få

• Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

den är från victoria sjön, ej malawi har du provat söka på namnet här på ciklid, borde finnas en del

Kommentar

• malplacerad
      Användare
      • May 2005
      • 877

Hej Bydlo

Det finns en liten identifieringsdiskusion om fisken på ciklid.se som jag startade för ett tag sedan, "thick skin" är för övrigt en viktoria-ciklid och ingen malawi.

Här finns lite info från cichlid-forum.com

Det är en väldigt vacker ciklid, vem kan motstå en fisk med aborränder?
      ||||

Kommentar

• Bydlo
        Användare
        • February 2005
        • 19

Jisses ! Man får be att tacka herrarna för snabb och utförlig info. Anledningen till att jag skrev Malawi var att bilden ligger under Malawikategorin och mitt ciklidintresse är alldeles nytt vilket förklarar min okunskap (tänk vad lite jag hade vetat om inte ciklid.se fanns)

Nån som har koll på om de finns att få tag på kring Mälardalen? En fråga till, om jag har förstått informationen i länkarna rätt så är de några riktigt tuffa rackare så vad skulle man kunna tänkas "teama" ihop dom med för andra Victorianer?

Kommentar

• Ola Svensson
          • April 2002
          • 14633

Den ar en av de vanligaste viktoriacikliderna och funkar troligen battre med malawi an med viktoria (galler alla). Den saljs oftast under det felaktiga namnet Haplochromis obliquidens. Haplochromis sp. 44 ar ett annat namn. Arten ar inte beskriven darfor finns den inte i FishBase.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Bydlo
            Användare
            • February 2005
            • 19

Ola - tack för svaret. Passar bättre med Malawi säger du... jag är inte så hemskt benhård på att ha ett "äkta" malawikar så detta öppnar ju kanske upp en del möjligheter. Tror du saulosi och flavus skulle bli levande foder om dom fick dela ett 240L med Haplochromis sp "thick skin"?

Kommentar

• Ola Svensson
              • April 2002
              • 14633

Nej, men de ar hysteriskt aggressiva mot varandra.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Bydlo
                Användare
                • February 2005
                • 19

Ola - du säger att dom är hysteriskt aggressiva mot varandra, gäller det även om man bara skulle ha 1 hanne med tex 3 honor? (om man nu överhuvudtaget skulle finna en sån grupp)

Har letat i länkarna men hittar inte någon info om hur stora de blir.

Kommentar

• Ola Svensson
                  • April 2002
                  • 14633

En hane och tre honor borde funka, men fyra honor ar forstas battre. Tva hanar ar omojligt oavsett akvariestorlek, men tre hanar eller fler kan funka om akvariet ar mer an 1.5 meter. Har blir ca 10 cm, honor mindre.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• malplacerad
                    Användare
                    • May 2005
                    • 877

citat:Ursprungligen skickat av Bydlo

Nån som har koll på om de finns att få tag på kring Mälardalen?
                    Jag köpte mina exemplar av Runo på expertzoo i ludvika, de var iof de sista han hade inne just då men han kanske kan få tag på flera.
                    Telefon Expertzoo 0240-109 10

Akvarieteknik har en del viktoriaciklider samt många återförsäljare runt om i landet, du kan ju provringa dem och höra om de har några exemplar inne, eller om de kan ta hem.

Hoppas du får tag i några exemplar
                    ||||

Kommentar

• Bydlo
                      Användare
                      • February 2005
                      • 19

Då var 5 stycken "thick skin" inhandlade, förbannat va snygga dom är!! Nu är det bara hoppas att dom kan teama ihop med mina Malawis.
                      Bilder finns att se på min zoon
                      Tack för all hjälp.
                      Mvh
                      Björn

Kommentar

• malplacerad
                        Användare
                        • May 2005
                        • 877

Kul att du fick tag på några, hur stora är dem samt hur blev könsfördelningen?
                        ||||

Kommentar

• Bydlo
                          Användare
                          • February 2005
                          • 19

1 stor hanne som är uppåt 8-9 cm, 1 liten hanne på ca 5 cm och 3 mindre honor. Med anledning av diskussionen i tråden var jag orolig att skaffa 2 hannar men eftersom säljaren har haft denna grupp utan problem tidigare så chansade jag. Jag ska försöka utöka gruppen med 1+3 inom kort.

Kommentar

• malplacerad
                            Användare
                            • May 2005
                            • 877

Ok, jag har också 2+3 som gått ihop sedan de var små, får man fråga var du köpte dem någonstans?
                            ||||

Kommentar

• Bydlo
                              Användare
                              • February 2005
                              • 19

Jag köpte dom av en kille i Stockholm som ska avveckla sina akvarium pga flytt. Enligt säljaren är det F1r som han köpt av akvarieleasing i Sundbyberg.

Kommentar

Arbetssätt...