Färg till bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

    Färg till bakgrund

    Vilken typ av färg kan man ha i ett akvarium, på en bakgrund? Finns det några sprayfärger man kan använda!
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Vanlig farg till bilar funkar tydligen.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Ironic
      Användare
      • August 2004
      • 122

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

      Vanlig farg till bilar funkar tydligen.
      Ska den då lackas? tex med Epotex, eller funkar utan klarlack?
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=277473

      Kommentar

      • Tommy K
        Användare
        • May 2002
        • 309

        #4
        Det finns s.k. stenfärger som ger en fin stenstruktur. Dyra som kvicksilver men de funkar. Lacka över med Hagmans klarlack för fälgar i tunna lager. Pensla sedan på med Hagmans färg för stenyta utomhus. Ta det lugnt bara. Spraylacken ger ett bra skydd så inte inte pensellacken tränger genom ditt husfix. Skulle du missa med sprayen så kommer pensellacken att gå genom husfixen och lösa upp frigoliten under så var noga när du sprayar. Resultatet blir stenhårt och förändrar inte färg.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Aldrig hört talats om Hagmans lack eller färger, men en intressant "nyhet". Vad ligger prisbilden på och hur länge har du haft bakgrund med den kombinationen?

          Länk till Hagmans:

          Avancerad ytbehandling för golv, tak och fordon. Besök vår webbplats för mer information om våra golvfärg, takfärg, spray, och bilvårdsprodukter. Välkommen!


          Produktblad för klarlacken:

          Avancerad ytbehandling för golv, tak och fordon. Besök vår webbplats för mer information om våra golvfärg, takfärg, spray, och bilvårdsprodukter. Välkommen!


          När jag gjorde min bakgrund (som kan ses på "Zoonen") så målade jag med vanlig hobbylack. Jag lackade med Nordsjö´s Epolan V 2-komp.

          Kommentar

          • radagast
            Användare
            • March 2005
            • 21

            #6
            Startade en tråd om detta för ett par månader sedan, kortfattat har jag följande erfarenhet:
            Byggde en egen bakgrund i vintras. Använde en konstnärsfärg som heter Amsterdam Acrylic och tillverkas av ett Holländskt företag som heter Royal Talens (www.talens.com). Detta är en vattenbeständig akrylfärg som jag målade direkt på bakgrunden. Fyllde sedan upp med vatten och lät det cirkulera en vecka. Under denna vecka bytte jag vatten två gånger för att laka ur ev. farliga ämnen. Har haft mina malawiciklider i karet nu i ca 4 månader och färgen påverkar dem inte. Mitt tips är att använda denna färg, både billig och bra.

            /Richard

            Kommentar

            • Tommy K
              Användare
              • May 2002
              • 309

              #7
              Den lack som ska penslas på är Hagmans Akryllack. Gulningssäker för sandgolv utomhus. Då den ska tåla slitage från folk som går på den så är den stenhård, nästan omöjlig att repa.
              Avancerad ytbehandling för golv, tak och fordon. Besök vår webbplats för mer information om våra golvfärg, takfärg, spray, och bilvårdsprodukter. Välkommen!

              Kommentar

              • Hank
                Användare
                • April 2002
                • 1321

                #8
                Tänk på att många färger som är "vattenfasta" och "vattenbeständiga" inte alltid klarar att vara konstant dränkta med vatten. (dom klarar regn, snö mm.)
                Färgen eller lacken ska var avsedd för typ fonterner...
                /#378 Hank
                Zoonen:
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                NCS medlemsbilder:
                http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                Kommentar

                • MickeA
                  Användare
                  • June 2003
                  • 456

                  #9
                  Jag vill gärna lägga mig i och ställa några frågor jag med efterssom jag håller på med min första frigolitbakgrund.

                  Jag har gjort den i flera "moduler" som jag hade tänkt sammanfoga när dom väl är i karet med vanligt fogskum och sedan lägga i mer betong i skarvarna. Just nu är delarna belagda med betong så mycket det går att göra utanför karet.

                  Problemet är att bitarna har fått ganska olika färg av någon anledning. Jag tyckte att jag doserade färgpigmentet ganska liga vid varje blandning och innan det härdade såg delarna likadana ut, men efter några dagar är skiftningarna lite väl stora.

                  Men man skulle alltså kunna stoppa i delarna i akvariet, limma och spackla, sedan måla med vanlig bilsprayfärg för att jämna ut ojämnheter och sist lacka med hagmans akryllack?

                  Kanske lacka flera gånger och sista gången strö över lite torvströ för att ge en snyggare yta, vad tror ni om det?

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    Hela poangen forsvinner om du sprutar farg pa frigolitbakgrunden. Kor man med cement sa bor man helt klart farga cementen. Sedan ser den inte alls likadan ut nar det ar blot som nar den ar torr sa vad du ser nu sager mycket lite om det fardiga resultatet. Slutligen sa loser sprayfarg upp frigoliten sa jag skulle aldrig vaga anvanda det. Stro torv i lacken, det gor alltid Sune Holm . Sjalv angrar jag att jag inte gjorde det.

                    Vad du kan gora ar att slamma upp cementspackel i vatten samt pigmentfarg och mala med det.

                    Sprayfarg anvans lampligen till att t ex mala insidan av akvarierutan svart.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Hank
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1321

                      #11
                      citatprayfarg anvans lampligen till att t ex mala insidan av akvarierutan svart
                      Fast du menar väl UTSIDAN, eller hur?
                      /#378 Hank
                      Zoonen:
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                      NCS medlemsbilder:
                      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        Jag menade insidan. Utsidan kan du ju mala med i princip vadsomhelst.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Hank
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1321

                          #13
                          citat:Jag menade insidan.
                          OK!
                          Har du verkligen testat det?
                          Jag menar, det är ju lite överkurs att måla glas, blir ju lätt repigt( = speciell glasfärg ).
                          Klarar den sprayfärg, du menar, sugmalar och att man ev. stöter emot glaset med sten o.dyl utan att färgen blir repig?
                          Har själv bara målat bakrutans utsida med vanlig färg. Där brukar man ju inte komma åt och repa....
                          /#378 Hank
                          Zoonen:
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                          NCS medlemsbilder:
                          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

                            #14
                            Faktiskt inte sjalv, men de anvander billack har pa jobbet for grejer som ska i akvariet. Det ar andrahandsuppgifter jag kommer med alltsa. Korde just pa en vit farg pa plexi och den faste inte perfa. Det ar min enda egna erfarenhet. De flesta akvarier har har bakgrunden malad pa utsidan. Jag far ga runt och kika lite var fargen egentligen sitter.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • MickeA
                              Användare
                              • June 2003
                              • 456

                              #15
                              Jag tänkte inte måla hela bakgrunden utan bara jämna ut och göra liksom strimmor för att få de olika "modulerna" att gå in i varandra på ett mer naturligt sätt efterssom dom blev så himla olika. Men det är klart, man skulle ju kunna blanda väldigt blaskig cement och sedan "måla" med den utanpå alltihop. det blir nog snyggt.

                              Men ni tycker att man ska lacka hela alltihop efteråt?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...