Systemkamera eller kompaktkamera

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sloman
    Användare
    • January 2005
    • 52

Systemkamera eller kompaktkamera

Hejsan!
    Sitter här och letar efter en bra digitalkamera. Den jag har fastnat för är Cannon EOS 350D.
    Det jag undrar är om jag som helt amatör kommer ha någon glädje av alla de inställningar och funktioner man betalar för. (Givetvis kommer man lära sig)
    Eller är det lika bra att köpa en bra kompaktkamera i 4000 kr klassen?

Mvh Johan
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

lika bra att ha en kamera att "växa" i, du kommer säkert inom tiden bli mer o mer intreserad o vilja använda fler inställningar. som sagt köp en som du kan växa i, vore trist om du köper den andra o sen tycker att den inte går att göra så mycket med.

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

Jag skulle utan tvekan rekommendera systemkameran, den kan man växa med som fotograf på ett helt annat sätt.
      Det handlar inte om inställningsmöjligheter, själv har jag både kompakt- och systemkamera och jag tycker att det finns minst lika många inställningsmöjlighter på kompaktkameran. Kompaktkameror har ofta en mängd olika program för olika motivkategorier och olika inställningsmöjligheter för dessa. Själv föredrar jag att göra manuella inställningar och ha lite mer kontroll på vad som händer (inbillar jag mig).
      Andra fördelar med systemkameran är att du kan behålla tillbehör som objektiv och blixt när du byter kamerahus i framtiden. Själv använder jag fortfarande gamla objektiv som jag köpte tillsammans med min första analoga systenkamera för 20-25 år sedan. Du kan också bygga på med nya objektiv och andra tillbehör efterhand.
      Fördelen med kompaktkameran är att den oftast ger bättre bilder direkt från kameran. Systemkamerans bilder kräver ofta lite efterarbete, men å andra sidan kan man få ut så mycket mer av dem.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

då undrar jag , jag har en olympus 8080, det har inte möjligthet att byta lins, men ändå har jag inställningar som jag kan ändra.slutar bländare osv osv, är det fortfarande en kompakt kamera el? det finns altså helt manuela inställningar.

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Många kompaktkameror har M, S och A vilket innebär manuell, sluatrtisautomatik och bländarautomatik.

Kommentar

• Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

jag kan ändra som jag skrev ovan även f-tal iso, är det just själv objektiv bytet som gör att den kalas systemkamera el?

Kommentar

• sloman
              Användare
              • January 2005
              • 52

Micke- Som sagt jag är helt novis. När du säger att bilderna från en systemkamera behöver efterarbete, menar du då att man behöver ändra ljus osv på bilderna i efterhand? Gör man detta direkt i kameran eller i nått redigeringsprog på datorn?

Mvh Johan

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

jag kan ändra som jag skrev ovan även f-tal iso, är det just själv objektiv bytet som gör att den kalas systemkamera el?
                Spegelreflexkamera med utbytbara objektiv.

citat:Gör man detta direkt i kameran eller i nått redigeringsprog på datorn?
                I datorn.

Kommentar

• Joakim Draktoft
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 7334

Självklart måste man inte alltid vid användning av systemkamera gå in och redigera allt möjligt i bilderna i efterhand, men det format som du kan få ut från en systemkamera (.raw) möjliggör att förbättra bilderna mer än vad som en kompaktkamera med jpeg-kompimerade bilder tillåter.

Till exempel kan man i många fall rädda bilder som blivit fel på olika sätt; överexponerat, felaktigt vitbalans m.m.

Se det som att datorn blir det digitala mörkrummet som när man i den analoga världen höll på med olika framkallningsvätskor istället.
                  Joakim Draktoft
                  f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• jallen
                    Användare
                    • April 2005
                    • 15

Kompakt eller systemkamera beror, tycker jag på vad du ska ha den till och i vilka situationer. Jag har själv en Minolta DiMage G400 som fungerar perfekt när jag vill ha en liten kamera att ta med. Nyligen har jag köpt en Nikon D70S som jag är otroligt nöjd med. Den är större men har större möjligheter tycker jag. Jag använder dock fortfarande båda kamerorna beroende på situation. Jag var också först inne på Canon 350D men ändrade mig efter jag klämt på den. Tyckte den var lite för liten och plastig.

Kommentar

• Johan
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3029

sorry om jag är tjatig, men är nyfiken. jag kan ta raw i min "kompakt" kamera, vad är skillnaden kompakt -system,fattar inte.

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Ja många kompaktkameror kan lagra i RAW-format också. Namnet systemkamera används ofta för kameror med utbytbara objektiv, dessa är oftast också av spegelreflex-typ. Digitala spegelreflexkameror kallas för DSLR (Digital Single Lens Reflex).

Första delen i en serie artiklar om grundläggande fototeknik. Innehållet är oberoende av om man arbetar med film eller digitalt. Mycket av innehållet är tillämpart på alla typer av kameror medan vissa avsnitt främst gäller systemkameror. I del ett beskrivs kamerans grundläggande funktioner.

Kommentar

Arbetssätt...