If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Hej!
OM det är bukvatenssot och fisken redan har svulnat upp betyder det att alla tarmar är upplösta och är bara en varig massa.
Så dessa fiskar är lika bra att vrida nacken av!
MVH Filip
Hej tack för svar, jag läste länken som du skickade, där stod
det bl.a att maten har betydelse, jag har matat dem med det flingfoder som jag fick med när jag köpte dem, de har också ett par
ggr. fått lite Tetra fresh delica, Brine Shrimps.
Är det något jag måste ändra?
Jag har hört att det finns två bukvattenssot former. Och också varigt med om dom. En var att många fiskar på en gång blev sjuka, och den andra att bukvattenssoten smyger sig på en fisk, och sedan slocknar, osv. Den bukvattenssoten väntar då på en fisk som blir stressad, eller försvagad och då annfaller den.
Om du inte ser någon fisk som nu ser sjuk ut så är det bra.
Har du haft nitrit problem kan det vara orsaken till bukvattenssot,
och att fisken blev strässad. Men nu till saken. När jag hade den smygande arten så sa han på akvarieaffären att jag måste medicinera ändå, för att få bort sjukdommen. Men nu kan du få nitrit besvär igen efter medicineringen. Den biologiska balansen blir rubbad igen.
Om du har sera nitrivec eller liknande kvar så skulle det vara bra.
Jag skulle i ditt fall byta 1/3 av vattnet, medicinera, byta 1/2 och använda något prepparat (tillexempel sera nitrivec) för att igen bygga upp bakteriefloran. Kontrollera nitriten varge dag. Nu kan det kosta lite med prepparaten, men snåla inte. Det är värt att använda prepparat äna att förlora fiskbeståndet!
Hej Igen, var inne hos min akvariehandlare idag och dryftade
ämnet bukvattensot, han påstod att man INTE behöver ha några
preparat utskrivna från veterinär, utan att det räcker med
någon slags (komme inte ihåg namnet) multimedicin för ordna
problemen, den skulle ha ytterligare en positiv effekt, nämligen att
inte tar död på de bra bakterierna = inga nitritproblem efter
medicinering. Är det någon som vet något om det fungerar i verkligheten?
Hej! Jag är ingen expert på malawiciklider, men jag tror inte att några fiskar mår superbra av att bara matas med torrfoder. Jag brukar mata mina fiskar med frysfoder ex. räkmix, det ger man ofta till ciklider. Det finns en speciell sorts räkmix som det är lite mer "grönt" i som passar bättre för malawiciklider än vad den vanliga räkmixen gör. / Elin
Kommentar