Ett diskus par som är lite knepiga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter85

    Ett diskus par som är lite knepiga

    Hej jag har ett par som har lekt cirka 10 gånger utan en enda lyckad lek.
    Troligen har dom ätit upp äggen, dom har också börjat bråka efter att dom lekt.
    Så nu testade jag att dela av akvariet och låta hanen(den som börjar bråka) ta hand om äggen.
    Men till min fasa så började han äta upp äggen(de var inte "mögliga" och det var cirka 100-200 ägg).
    Så jag plockade bort hanen och satte dit honan, men hon började också äta upp äggen detta var efter cirka ett dygn.
    Så jag plockade bort honan också, och nu 2 dygn efter leken så är cirka hälften utav äggen vita och de flesta andra börjar bli mörka(hoppas att det håller på att bli yngel av dem).
    Men jag måste ju släppa tillbaks föräldrarna för att det ska bli nåt.
    Men jag vet inte när jag ska göra detta(dierkt när äggen har kläckts?....eller ska man vänta nån dag?).
    Sen vet jag inte om jag vågar släppa tillbkas både hanen och honan....jag är rädd att de börjar bråka.
    Så om jag bara släpper tillbaks en utav dem ska jag då välja hanen(som bråkar med honan) eller ska jag välja den "fredliga" honan....som i och för sig gillar ägg .

    Tacksam för svar
  • Peter85

    #2
    Nu har äggen kläckts

    Kommentar

    • Clabbe
      Användare
      • January 2005
      • 48

      #3
      hmmmm.... kan nog bli svårt att klara den kullen... bara att hålla tummarna.

      Vore jag dej skulle jag endast sätta dit hanen efter som att hanen i många fall är bättre yngelvårdare än honan.

      Skulle det vara så att han äter upp ynglena tycker jag att du ska låta dom leka igen och sätta ett nät över lekkonen och ta bort nätet när ynglena blivit frisimmande.

      /Clabbe

      Kommentar

      Arbetssätt...