Är du biotop fantast?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

    #16
    Kul att läsa vad ni skriver! Ola, kan du förklara mer ingående vad du menar är skillnaderna mellan en biotop och ett habitat! Är ett habitat en extrem form av biotop. När jag tänker på det ultimata biotop karet så är det just att skapa en liten bit av en flod, rev osv. Är det det du kallar habitat?
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #17
      Ja, det du beskriver ar habitatet, eller livsrummet. Biotopen ar floden, stranden ar habitatet.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Pär J.
        Användare
        • April 2002
        • 219

        #18
        Biotopriktighet är ju ett ämne man kan diskutera mycket kring. Men det är väl mer tillnytta för akvaristen än för fisken.

        Om jag skulle påstå att jag sålde Tanganyikagrus skulle många jubla men fiskarna, knappast.

        Det man bör eftersträva är ju att erbjuda fiskarna möjlighet att leva så naturligt som möjligt.

        Som jag skrivit någon gång innan så är ju en blandning av Tanganyika- och Malawiciklider icke akvaristiskt korrekt men en ancistrus för algbekämpning helt ok.

        Men visst försöker jag plocka ihop så många ting som överenstämmer med min biotopsbild.

        Låter som en spännande artikel!
        /Pär

        Kommentar

        • GoSatta
          Användare
          • February 2003
          • 1686

          #19
          "Om jag skulle påstå att jag sålde Tanganyikagrus skulle många jubla men fiskarna, knappast."

          Precis! många fiskar går ju lika glatt i tomma kar med en kruka i, att ha rätt sand, rätt sorts snäcka etc. det är ju där vår nördighet kommer in och det är ju faktist en ganska stor bit av det roliga!
          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
          http://www.gosatta.org

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #20
            Om vi tar ett annat exempel. Det gar mycket battre att halla mbuna med Pundamilia (Viktoriaciklisd) an mbuna med mbuna och Pundamilia med Pundamilia.

            Nar jag har plats sa kor jag tva varianter av akvarier: Forvaring, odling, uppfodning mm dar fiskarna kors ihop efter temperament och habitatakvarier dar jag latsas harma en liten platt nagonstans och kan saga "det har ska forestalla en bit av en strandbrink i ett biflode av den typen i den floden".
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • fredrikr
              Användare
              • October 2002
              • 985

              #21
              Mats skrev:
              citat:många fiskar går ju lika glatt i tomma kar med en kruka i, att ha rätt sand, rätt sorts snäcka etc. det är ju där vår nördighet kommer in
              Jag har sand i karet dels för att jag tycker det är snyggare, dels för att fiskarna har flera naturliga beteenden som de bara kan utöva om de har sand - det ger dem sysselsättning och mig nöje. Om det är samma kulör som sanden i sjön spelar mig ingen roll. Och om jag hade fiskar som lever i grumligt vatten skulle jag ändå inte sträva efter grumligt vatten i karet...
              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • June 2004
                • 1314

                #22
                Okej Ola. Så om man säger att man har ett biotop kar från Amazonfloden så skulle man kunna hålla alla fiskar och växter som finns i den floden. Det är alltså lite mer valmöjligheter, men ändå begränsat!

                Om man däremot vill ha ett habitat från amazonfloden får man välja om man vill ha strand, fors, öppet vatten... Skulle man hålla fiskar som lever i det öppna vattnet i floden skall man alltså ha ett så högt och stort kar som möjligt, inrett nästan bara med sand (eller vad som nu finns på botten). Möjligtvis någon liten sten eller rot som ligger där för att se naturligt ut.

                Vill man ha ett strand habitat så får man försöka skapa en strand och ha de fiskar som lever där, och kanske utesluta de som lever i djupare vatten.

                Är jag rätt ute, eller?
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • Johan
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3029

                  #23
                  biotop hela området. habitat del av biotop. är det så?

                  Kommentar

                  • Prayerman
                    Användare
                    • June 2004
                    • 1314

                    #24
                    Japp, det verkar vara så. Läste på lite igår om detta. En förjupning som gör det lite extra intressant.
                    Det finns i regel olika habitat inom samma biotop. Habitatet är precis som Ola skrev, livsrummet, där t.ex en viss sorts fisk lever. Olika fiskar har olika habitat.
                    Tomas Wallengren
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

                      #25
                      Bra, då fattade jag det ordentligt... habitat nästa!
                      Anders L

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #26
                        Japp ni borjar tanka ratt ni ocksa!

                        Problemet med biotopakvarier ar att de ar omojliga att gora (man far inte plats med en biotop i ett akvarium). Biotop ar ungefar samma sak som ekosystem. Sedan kommer biotoppolisen och sager att det inte finns rotter och vaxter i Malawisjon. Ett biotopakvarium ska vara stereotypt (jamfor med ett offentligt akvarium). Da kan man glatt hanvisa till ett kort av Carl Westholm dar det finns bade vaxt, rot och mbunor och saga att det ar exakt just det har stallet man efterliknar. Slutligen sa tror jag att de alra flesta tanker pa habitat nar de sager biotop.

                        Jag har funderat pa att skriva en debattartikel i fragan, men det blir nog aldrig av.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

                          #27
                          citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                          Jag har funderat pa att skriva en debattartikel i fragan, men det blir nog aldrig av.
                          Vi får väl se till att tjata tillräckligt mycket...
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Prayerman
                            Användare
                            • June 2004
                            • 1314

                            #28
                            Jättegivande snack detta! Du har nog rätt Ola när du säger att man tänker på Habitat när man säger Biotop, iallafall till viss del.

                            Visserligen tror jag att man många gånger menar att en biotop just är fiskar och växter från ett speciellt område, i lite vidare perspektiv. För mig är inte en Malawi biotop nödvändigtvis endast fiskar som lever i samma rev i sjön. Utan det är ett kar där man endast har Malawiciklider (okej, algätarna verkar inte alltid räknas med). En hel del växter och inredning får man räkna bort, om man vill kalla det biotop.

                            Om jag skulle vilja skapa ett habitat från norra delen av Likoma Island där Maingano lever. Vore det fel att ha ett Tropheops Chilumba där, eller skulle du säga Ola, "Just har någon akvarist som tröttnat på sitt kar slängt i en Chilumba."

                            Tomas Wallengren
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

                              #29
                              Vid en geografisk plats som t ex Likoma Island finns flera olika biotoper som t ex sandstränder och klippkuster mm. Enligt resonemanget här kan man sedan dela in dessa biotoper i ännu fler habitat.

                              I ett biotopakvarium tycker jag att man kan ha arter från flera olika geografiska platser som som lever i liknande biotoper.

                              Melanochromis cyaneorhabdos (Maingano) förekommer inte vid Likoma Is. utan vid Maingano Is. en knapp km nordost om Likoma Is.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              • Prayerman
                                Användare
                                • June 2004
                                • 1314

                                #30


                                Melanochromis cyaneorhabdos (Maingano) förekommer inte vid Likoma Is. utan vid Maingano Is. någon km nordost om Likoma Is.
                                [/quote]

                                I back to nature står det att de finns längs klippkusten mellan Mbako Point och Membe Point. Säkert givetvis också vid själva ön Maingano. Det står dock inget om att de bara finns runt denna ö. Är det så?

                                Men hur som helst, för mig skulle det räcka att hålla sig till arter som finns kring Likoma Island, och Maingano ön är tillräckligt nära för att få vara en del av denna biotop. Men man kanske skall ta och zooma in lite till och göra ett habitat vid Membe point.

                                Jag leker mest med tankar nu!
                                Tomas Wallengren
                                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                                Kommentar

                                Arbetssätt...