pH-mysterium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

    pH-mysterium

    Jag har ett 5-40 sydamerika sällskapsakvarium "naturligt" nersurat av kottar och rötter. Skaffade mig för ett tag sedan ett vildfångat par Heros efasciatus som har trivts sådär men där jag tänkt att deras beteende nog berodde på den blygsel vildfångat kan ha ett tag. Dom har dock inte bättrat på sig utan varit lite mörka och hållit sig ganska nära botten. Detta och p g a att pH-värdet börjat krypa uppåt (6, p g a urlakningseffekten gjorde att jag för ett par dagar sedan tillsatte fosforsyra.

    Har aldrig gjort detta förut så jag var lite försiktig och tillsatte 20 ml 10%-ig lösning per 100 liter vatten. Efter en halvtimme mätte jag pH 6,2 och fick en så gott som momentan positiv reaktion på fiskarna. Hantelgubben började röra sig högre upp i akvariet och fick plötsligt aptit för även växter han låtit bli förut.

    Idag när jag kom hem hade han mörknat och stod och surade vid en rot igen. Då mätte jag och pH-värdet var uppe vid nära 7,0. Hur kan pH-värdet öka på detta sätt? Trodde att man kunde kontrollera vattenvärdena bättre än så.

    Till saken är att buffringsförmågan borde vara låg (kH 1) och att mätvärdena sannolikt stämmer då jag mäter med två olika metoder som visar samma resultat. Jag tillsatte inte syran i samband med vattenbyte(vilket rekommenderas) för att kunna få en bättre "allt-annat-lika-analys".
  • imported_n/a
    Användare
    • October 2004
    • 531

    #2
    Hej!
    Det låter krångligt Claes,har du mjukt vatten förövrigt.Här i Botkyrka har vi 5-6 i hårdhet.Mvh Ann-Mari
    bryggan

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

      #3
      Det känns inte så krångligt, mest intressant, nå´n borde kunna förklara för mig vad som händer. Vi borde ha samma vatten, mitt kommer några kilometer från dig och håller några enstaka kH-grader ur kran.

      Kommentar

      Arbetssätt...