Tips på bra billig tetra

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nilssonnet
    Användare
    • March 2005
    • 102

Tips på bra billig tetra

Ska byta ut mina påfåglar mot nån annan sydamerikansk ciklid, blir troligen skalar/flaggciklid/hantel (i fallande ordning), och undrar vilken liten tetra som går bra till de cikliderna. Scenariot jag vill ha är några ciklider och ett stort stim färglada tetror, så det ska helst inte kosta multum, tänker då främst på tex neontetra, 10 för 90:-, 20 för 170:- (eller vad dom nu kostar)...

Om jag förutom ovanstående ciklid även kommer att ha Black Ghost och chokladmal, vad finns det för alternativ då? Jag har aldrig haft de med mindre fiskar än metallpansarmalar, och där har det ju gått fint, men å andra sidan så vet man ju aldrig... Pansarmalar är som bekant lite tuffare än en neontetra.

Nåja, kom med förslag på tetror som fungerar med... ska vi säga skalarer, Black Ghost och chokladmalar, ska vara så färglada och billiga som möjligt (tänk stort
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

colombia tetror tycker jag är fina.

Kommentar

• Nilssonnet
      Användare
      • March 2005
      • 102

Hur är den prismässigt? Har jag råd med mitt fattiga CSN-bidrag råd att fylla 540-karet? Och hur är den färgmässigt, den ser lite tråkig ut på zoopet.

Och den viktigaste frågan, hade du vågat ha den med en stor Black Ghost?
      (känner mig osäker på att köpa småfisk, har bara haft stora saker sista åren...)

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Hej

Med de ciklider du har valt samt Black Ghost och Chokladmal sa gar neon-, kardinal-/ glodbandstetra helt bort. Du maste ha nagon som ar hog i kroppen. Jag skulle forelsla Opaltetra (Columbiatetra) eller brillianttetra. Ingen ar tokdyr men inte lika billiga som neon, men de blir inte omedelbart mat. Fast risken ar att Black Ghost-en tar dem ocksa, kanske chokladmalen ocksa.

Hur stort ar akvariet.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Tommy J
          Användare
          • January 2003
          • 28

Jag har 20st pristella tillsammans med orange head, när pristellan växt till sig lite blir de snygga med sina svart/vita fenor.
          Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv i universum är att ingen försökt kontakta oss.

Kommentar

• Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

jag har colmbianen i mitt kar , tillsamans med guldsöm, har en så där 20st, det är snyggt i stim.

Kommentar

• Linda A
              Användare
              • July 2002
              • 404

jag gillar Kilfläckstetran, koppartetran och om man gillar lite kaxigare tetror blodtetran. Alla är inte spec dyra tetror.. har betalat mellan 11-14kr för mina.
              Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

Kommentar

• Nilssonnet
                Användare
                • March 2005
                • 102

Ola: Akvariet är på 540 liter. Finns en del gömställen, men långt ifrån tillräckligt.

Hög i kroppen har jag funderat på, men det är priset som kommer in då, då jag som sagt vill ha stort stim. Hur mycket brukar Dolkstickstetran snitta på? Den verkar bli relativt stor också.

johan_: Hur stora är dina guldsömmar? Dom tuggar inte upp tetran?

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Dolkstick ar dyr. Sorgmanteltetra ar nog den enda riktigt billiga du kan hitta. De ar snygga om man har hog temp.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

Tycker att kongotetra är snygga-men ja vet inte riktigt vad dom kostar
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• ryghar
                      Användare
                      • October 2002
                      • 215

Hej

ja sorgmantlar är billiga och fina. Jag köpte 50 st på en gång för 250kr dvs 5 kr styck. Mina är svarta och fina, men de tappar ju när de blir äldre...

Janne
                      Janne
                      Min Zoon

Kommentar

• Nilssonnet
                        Användare
                        • March 2005
                        • 102

Var inne i en zooaffär idag och hörde med en kille i affären om tips, och han visade mig alla som har nämnts här, och några till. Alla hade den gemensamma nämnaren att de var gråa i grundfärgen, och som mest hade något lite färg på en fena... Inte riktigt den färgklick som jag vill ha. /

Om jag skippar Black Ghosten och fortfarande kör med chokladmalarna (känns som det är för svårt att få upp dom...), hur små tetror vågar jag skaffa då?

Hur beter sig tetrorna på natten, brukar de ligga på botten?

Kommentar

• Johan
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3029

alexander har tuffa tigertetror de kansek vore nåt för dig?

Kommentar

• Nilssonnet
                            Användare
                            • March 2005
                            • 102

Jo, den var snygg, men blir tyvärr lite för stor.

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Briljanttetra ar en av de snyggaste tetrorna som finns. Blanker pa samma satt som en piraja. Opaltetra har massor av farg (neonblatt och rott). Dessa hoga tetror blir vackrare med aren. Undantaget ar sorgmanteltetra men den haller sig svart om temp ar hog (och aven i viss utstrackning opaltetra).

Du kan inte ha sma tetror med Scalare eller chokladmal sa raden ar dessamma.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...