Fisktuberkulos i fingret. AJ!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wenger
    Användare
    • February 2003
    • 233

    #16
    *s* läkare ska ju alltid ha sista ordet vet du väl . Dom vill inte att man ska äta för mycket och stark penicillin men sen hjälper den ju inte heller. Det värsta jag varit med om är när jag efter två penicillin kurer på rad äntligen fick den rätta som jag velat ha från början och då blev man frisk direkt.

    Kommentar

    • Nyllet90
      Användare
      • October 2004
      • 1133

      #17
      Läkare har väldigt svårt att välja medeciner. Det finns tusentals. Så var inte så hårda mot läkarna.
      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #18
        Jag trodde, precis som sagts här, att tetracyklin var verkningslöst mot mykobakterier (som fisktuberkulos är), men det verkar som om det i alla fall ibland har effekt:

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

          #19
          ursprungligt från Tommy K
          Liten lägesrapport... Började behandling med Tetracyklin i fredags (1 vecka sen). Handryggen svullnade upp rejält och det bultade och värkte kraftigt. Knogarna gick inte att se överhuvudtaget, det var bara en svullnad alltihop. Ringde till hudkliniken på sjukhuset och fick komma upp torsdag. Då fick jag (motvilligt) den medicin jag begärt från början "Klacid". Idag, fredag lunch är svullnaden nästan helt borta. Det råd jag fått från bl a Simontorp visade sig stämma mycket bra: "de kommer säkert att vilja ge dej tetracyklin, det hjälper inte. Du måste se till att de ger dig Klacid". Så just nu ser det ganska ljust ut! Synd att läkare ska vara så envisa...
          ----------------------------------------------------------------------
          fick samma råd från Simontorp
          och eftersom jag ville ha klacid fick jag betala mellanskillnaden
          ca 1700kr
          Såret jag hade haft på knogen i ca två år försvann på en månad
          pillren var dom största jag sett, det här hände för fem år sedan och ni har det kommit på tummen, kanske får rabatt när det har hänt igen.
          vänligen
          Christer
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            Användare
            • October 2003
            • 3615

            #20
            Christer, ni får snart börja sälja medecin även för akvaristen [)]
            Mvh Alex

            Kommentar

            • Tommy K
              Användare
              • May 2002
              • 309

              #21
              Tack Alexander, tack Micke, tack Christer! Det verkar som om "Mycobacterium Marinum" ställer till en hel del skit hos oss akvarister. Det "lustiga" är att det betraktas som så ovanligt. På den här korta tiden så har jag haft kontakt med flera akvarister som mailat istället för att finnas här i tråden. SÅ! Är det egentligen så ovanligt som man tror? Börjar det bli vanligare och vanligare? Och vad gör man för att skydda sig? Jag är van att blaska omkring hej vilt i baljorna, och medicinska skyddshandskar är ju inte vattentäta... Det skulle vara intressant att veta hur många som har drabbats. Kanske det har blivit värre de sista åren? Vad tror forumet?

              Kommentar

              • Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

                #22
                -Jag har klarat mej hitintills..DET är viktigt med handhygienen.
                Att man tvättar händerna innan -noga-(för fiskens skull) Att man tvättar efter ,för din skull!!-extra noga- "Kors i taket".Att jag har klarat mej hitintills.. Jag har förr om åren spolat ned massor av -Tjeckisk-fisktuberkoulos-smittat-skit.Men ,som sagt,jag har klarat
                mej.Alltså mina vänner,var noga med handhygienen; det har visat sig vara hjälpligt för mej!

                Kommentar

                • Helenai
                  Användare
                  • October 2004
                  • 269

                  #23
                  Inlägg i ämnet:
                  Har inte själv haft fisktuberkulos, men har märkt att Apotektets Micropore-tejp (av mig kallad "hudvänlig häfta") hjälper förebyggande mot infektioner/inflammationer när man har småsår på händerna.
                  Sår i nagelband, m.m utan hudvänlig häfta = mindre men ömmande inflammationer
                  Sår i nagelband, m.m med hudvänlig häfta = aldrig hittills någon inflammation

                  Det är ju möjligt att det även hjälper mot fiskturberkelbakterierna. Mekaniskt, förebyggande skydd känns ju bättre än medicinerna som knäcker infektionen... Kanske värt att pröva.
                  Varde ljus... och det vart mörker.

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #24
                    Antingen har jag och de akvarister jag känner haft tur, eller så är det ändå rätt ovanligt med fisktuberkulos hos oss akvarister. Har haft akvarier sedan barnsben, med korta undantag, samt varit och är med i flera olika akvarieföreningar. Enbart hört talas om det/sett det en gång under alla mina akvaristiska år.

                    Fast det kanske är på uppgång, med större och större "worldwide" cirkulation på både firrar och växter. Är ju också rätt poppis med VF, och det verkar öka.

                    Tack för att ni delar med er i vart fall - klart klokt att agera förebyggande, samt veta vad man ska hitta på om det händer!!

                    Sist men inte minst - krya på dig.

                    Hilsen,

                    Patrik
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Tommy K
                      Användare
                      • May 2002
                      • 309

                      #25
                      Tack Patrik. :-)

                      Jag missade att skriva att läkaren frös utslaget på pekfingret. I alla fall sved det rätt ordentligt och såg inte klokt ut några dagar efteråt. Nu har det döda skinnet och köttet (örk) trillat av och det börjar se ut som det ska igen. Utslaget på handryggen finns kvar, men det verkar som om det sakta, sakta krymper.

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2695

                        #26
                        citat:Ursprungligen skickat av PatrikMalmo

                        Antingen har jag och de akvarister jag känner haft tur, eller så är det ändå rätt ovanligt med fisktuberkulos hos oss akvarister.
                        Det är antagligen rätt ovanligt, men normalt sett går sjukdomen spontant tillbaka efter någon månad hos människor, så många som smittats inser nog varken att de smittats av sina fiskar, eller går alls till läkare.

                        Jag har själv märkligt nog aldrig smittats, trots att jag haft fisk med fisktuberkulos massor av gånger och ofta har haft sår på händerna, så antagligen är sjukdomen inte så där väldigt smittsam. Men har man otur...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...