Fisktuberkulos i fingret. AJ!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy K
    Användare
    • May 2002
    • 309

Fisktuberkulos i fingret. AJ!

Jaha. Nu har man fått det slutgiltiga beviset på att man är en nörd. Smittad av en fisk..! Fisktuberkulos eller Mycobacterium Marinum. Jag har gått ett halvår med ett skumt sår som inte ville läkas och fick för en vecka sen en böld på handryggen. Misstänkte att det fisktuberkulos tidigare, men eftersom det kan självläka och inte heller är smittsamt mellan människor avvaktade jag. Men nu sprider det sej och ömt som f-n är det.
    Diagnosen är klar. Har fått en Tetracyclin kur på en månad till att börja med. Vissa anser en sån kur meningslös och rekommenderar Klacid istället. På webben verkar det som de flesta anser att Klacid är ett bättre val... Jag skriver detta för att varna - har du sår på fingrarna så på med gummihandske eller fingertuta och tvätta händerna noga efteråt - det är inte så ovanligt som man tror med denna sjukdom, dels för att höra forumets åsikt om vilken behandling som är den bästa. Om det är nån som vet...
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

funkar det inte med baktopur?

Kommentar

• GoSatta
      Användare
      • February 2003
      • 1686

kommer inte ihåg om det var här eller på zoopet någon har skrivit en lång tråd om sin behandling av fisktuberkulos. Sök på båda ställena, kanske ett ett½ år sedan. kan nog va bra läsning.
      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

Kommentar

• Tommy K
        Användare
        • May 2002
        • 309

Det stämmer Mats. Har läst den, men det var ett tag sedan. Vet inte om man kommer åt den längre, Zoopet har väl ett nytt forum nu?

Kommentar

• Tommy K
          Användare
          • May 2002
          • 309

Jodå tråden finns kvar. Hittade när jag sökte på "klacid"

Kommentar

• GoSatta
            Användare
            • February 2003
            • 1686

Jora den fanns kvar:

Hejsan För ca tre veckor desan fick jag en liten varbubbla på insidan av pekfingret, som sedan gick sönder och det blev ett äckligt litet sår som är ca 5mm idameter, och det har inte läkt sedan dess. Först fick jag en salva som jag skulle smeta på en gång om dagen, men det hjälpte inte. Nu ggår jag på en sjudagars pensilinkur,

Kommentar

• GoSatta
              Användare
              • February 2003
              • 1686

du va snabbare

Kommentar

• Tommy K
                Användare
                • May 2002
                • 309

Men hur det gick för stackars "Lucas" fick vi inte veta...

Så här ser det ut när rodnaden går ner... (inte min hand)

Kommentar

• Alexander Ylipää
                  Användare
                  • October 2003
                  • 3615

För 2 månader sen fick jag diagnosen att jag blivit smittad. Det var efter jag hade fått ett sår i armen när jag halkade nångonstans( kmr ej ihåg var) Några dagar senare var jag i med båda händerna och pillade bland yngel. Då fick jag ett till sår av en trimachane som slet upp ett liknande blödande sår, som inte ville läka. Nu hade jag alltså två likadana sår som hade blivit bara värre sen jag grävt i karet.

Jag for till läkaren med cb i handen, Kjell Fohrman hade skrivit en liten artikel om fisktuberkulos i någon av fjiolårets nummer.
                  Läkaren hade aldrig hört talas om fisktuberkulos och skickade prover till Umeå. Mycket riktigt, fisktuberulos var det, och jag fick antibiotika som hjälpte rätt så snabbt.

Har bara ett ärr sen bettet jag fick.
                  Mvh Alex

Kommentar

• Tommy K
                    Användare
                    • May 2002
                    • 309

Intressant Alexander, fler och fler blir vi...
                    Kommer du ihåg vad det var för antibiotika du fick?

Kommentar

• Jonas E
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2533

Jag har också haft det, de såg ut som märkena i artikeln i cb (de som såg minst farliga ut) och hgade det några månader,sen gick det över.

Ni har inte haft lika mycket tur som jag......
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Tommy K
                        Användare
                        • May 2002
                        • 309

Jonas, försvann det av sig självt på dej eller medicinerade du?

Kommentar

• Jonas E
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2533

Det försvann av sig själv, men det tog ett halvår. Dock blev det aldrig värre, gjorde inte ont men såg ut exakt som de märken som fanns på bilden i cb.

Undrar om jag utveckalt någon form av försvar mot detta nu eller om jag kan få det igen?
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Tommy K
                            Användare
                            • May 2002
                            • 309

Liten lägesrapport... Började behandling med Tetracyklin i fredags (1 vecka sen). Handryggen svullnade upp rejält och det bultade och värkte kraftigt. Knogarna gick inte att se överhuvudtaget, det var bara en svullnad alltihop. Ringde till hudkliniken på sjukhuset och fick komma upp torsdag. Då fick jag (motvilligt) den medicin jag begärt från början "Klacid". Idag, fredag lunch är svullnaden nästan helt borta. Det råd jag fått från bl a Simontorp visade sig stämma mycket bra: "de kommer säkert att vilja ge dej tetracyklin, det hjälper inte. Du måste se till att de ger dig Klacid". Så just nu ser det ganska ljust ut! Synd att läkare ska vara så envisa...

Kommentar

• Alexander Ylipää
                              Användare
                              • October 2003
                              • 3615

citat:Ursprungligen skickat av Tommy K

Intressant Alexander, fler och fler blir vi...
                              Kommer du ihåg vad det var för antibiotika du fick?
                              Jag använde "Kenacutam" (en kräm)och "Heracillin" (tabletter), två gånger dagligen.
                              Mvh Alex

Kommentar

Arbetssätt...