250 L vatten på golvet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • June 2004
    • 1582

250 L vatten på golvet

För en och en halv vecka sedan såg jag att mitt 250 L kar läckte så jag tömde ur det och limmade om det totalt och idag var jag tvungen och se om höll, det gjorde det inte. Medan jag var uppe och käkade så gick det sönder och när jag kom tillbaka fick jag en chock, ena rutan stod rakt ut och allt vatten hade gått igenom golvbrädorna ner på isoleringen. Nu blir det till att slita upp hela golvet och väggarna. Jag hörde att självrisken ligger på 3000 kr för länsförsäkringar, kan detta stämma? På måndag skulle jag köpt ett 660L för 2500 kr, men det får väl någon annan lycklig jävel köpa. Siliconet var nog inte riktigt tort men jag trodde det skulle räcka med en veckas härdning och sen tog jag inte på ramen däruppe så jag har mig själv att skylla.

Hoppas ni slipper detta

/ Joel
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

Satans jävla otur! Sorry.

Kommentar

• imported_n/a
      Användare
      • October 2004
      • 531

Hej!
      Tråkigt Joel,hoppas att det ordnar sig.Mvh Ann-Mari
      bryggan

Kommentar

• Gäst

Tråkigt, men jag hoppas allt ordnar sig för dig!
        Själv har jag ett 900-liters och skulle det hända en olycka med det vet man vad man har att vänta sig. Man blir rätt "nojjig" när man har så stora kar. Själv råkade jag ut för ett smygläckage när jag startade upp mitt 900-liters, det smygläckte i en rörgenomföring til mina ytterfilter, det var bara tur att jag upptäckte läckan i tid. Fick göra om allt men sen har allt gått bra. kickade lite på Länsförsäkringars hemsida angående självrisken;

Kommentar

• Centurion
          Användare
          • October 2003
          • 210

Minst 6000, max 18000kr får jag det till, kan det stämma?
          http://www.adelgren.se/akvarium/

Kommentar

• lysröret
            Användare
            • October 2004
            • 61

länförsäkringar ersätter inte akvariekatastrofer med med kar som man själv gjort nåt med. det måste vara fackmanamässigt utfört.

folksam ersätter däremot allt om man så byggt all själv.

Kommentar

• medion
              Användare
              • August 2003
              • 243

Lysröret

Definiera fackmannamässigt utfört.Är det inte så att om du har gjort det själv så ska det vara utfört på samma sätt som om en fackman utfört jobbet?

Kommentar

• blackened
                Användare
                • January 2005
                • 1042

Nja du medion det ska väl finnas ett kvitto på jobbet att visa upp?

Kommentar

• jarinen
                  Användare
                  • April 2003
                  • 1888

Om försäkringsbolaget definierar det som "fackmannamässigt" utfört så förutsätter väl det inte ett kvitto? Tror att om dom väljer att utreda, så får en fackman bedöma om det är "fackmannamässigt" utfört oavsett vem som gjort det.

Samma gäller när man renoverar ett badrum, om en fuktskada uppstår och bolaget anser det nödvändigt att kontrollera bygget så ska det vara "fackmannamässigt" utfört även fast det kanske är klåpare Sune som själv gjort det.

blackened: de skulle nog skriva att det skall vara utfört av en fackman om så vore fallet istället för den benämning som nu använts?

Mvh Jari

Kommentar

• Chicke
                    Användare
                    • May 2004
                    • 497

citat:Ursprungligen skickat av lysröret

länförsäkringar ersätter inte akvariekatastrofer med med kar som man själv gjort nåt med. det måste vara fackmanamässigt utfört.

folksam ersätter däremot allt om man så byggt all själv.
                    Så enligt dig kommer han få betala allt själv? OMG... :|

Kommentar

• cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

Jag tror att om det inte är fackmannamässigt utfört och det är så uppenbart dåligt gjort, så vill nog försäkringsbolaget ha en fakturaadress dit dom kan skicka en räkning på hela renoveringskostnaden
                      Det kallas tillverkningsansvar och gäller i fem år.
                      vänligen
                      Christer
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• jarinen
                        Användare
                        • April 2003
                        • 1888

Här har frågorna ställts :http://zoopet.com/index.php?option=c...247&Itemid=129

Tycker det verkar som kontentan är att om du har ett fabriksbyggt nytt eller begagnat akvarium så blir du alltid ersatt.

Hemmabygge utreds och kontrolleras om det är "fackmannamässigt" utfört, om inte så utgår helt enkelt ingen ersättning oavsett om det är en fackman eller ej som gjort det.

Jag tror att själva bygget av akvariet sällan är en faktor till läckor för bolagen, utan snarare att man ställer akvarierna hursomhelst snett och vint och det resulterar i läckor.

Mvh Jari

Kommentar

• fredrikr
                          Användare
                          • October 2002
                          • 985

Jag har frågat mitt försäkringsbolag i flera omgångar. Här är vad jag skrev här på forumet efter min senaste, grundliga undersökning i november 2004:

citat:
                          Jag ringde Trygg Hansa för att få en klar bild av vilket skydd jag har. Här är svaret från deras skadeavdelning:

Fiskarna täcks inte.

Akvariet och växterna kan under vissa omständigheter täckas av drulleförsäkringen. Jag vet inte omständigheterna exakt, men jag tror att någon sorts olyckshändelse ska ha vållat skadan.

Om en ruta eller en fog plötsligt spricker så beror en ev ersättning för akvarium och växter på om jag varit oaktsam - om jag t ex vet att mitt helglasakvarium är 15 år gammalt och aldrig omlimmat, eller man kan se att silikonet är uttorkat, så kan jag bli utan ersättning för akvarium och växter.

Delar av byggnaden och lösöre som skadas av läckage från ett akvarium täcks utan undantag. Jag får alltså garanterat ersättning för golv, väggar, möbler, kläder mm som skadas.

Den där sista punkten är det viktigaste för mig, eftersom de skadorna säkerligen kan uppgå till 10-20 ggr värdet på mitt akvarium och fiskar. Min försäkring är Hemförsäkring med HemPlus (drulle), samt HusPlus.
                          Kan tilläggas att de besvarade frågorna efter att jag noga förklarat att det är ett 1225-liters akvarium som står i vardagsrummet, och att jag köpt det begagnat, utan säker kunskap om vem som tillverkat det eller när. Självrisken för skador på huset var ca 2000kr. Man betalar bara en självrisk per skadetillfälle, så det blir ingen separat självrisk på lösöre eller akvarium.

Om ni har ett bolag som inte kan lova att ni får ersättning för eventuella vattenskador, så har ni kanske fel försäkringsbolag.
                          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• powerm84
                            Användare
                            • April 2005
                            • 67

Hur länge håller egentligen siliconen i ett fabriksbyggt, När recommenderas det att man
                            limmar om det, Vet att det e olika kvalite på silicon, Har ett 540 som e 5 år nu o man börjar ju fundera lite .. Dock har det varit igång hela tiden så det har ju aldrig torkat ut..
                            www.nogg.se/powerm84

Kommentar

• Bright_Blue
                              NCS Medlem
                              • June 2004
                              • 1582

Tjena, tack för svaren. Vi får se hur det går, dem kommer och tittar imorgon, dock verkar självrisken vara lägre i Kalmar.

Mvh/ Joel

Kommentar

Arbetssätt...