Jag har köpt dom här cikliderna som Satanoperca leucosticta. Men är tveksam om det verkligen är det. Och undrar i sådana fall vilken art det kan vara?http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...630&gid=213634
Satanoperca leucosticta?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Ser snarare ut som en jurupari, men försök att ta en bild vinkelrät från fisken så att gällocket syns bättre. -
-
Är inte jurupari ett gammalt namn på leucosticta? Trodde det var samma fisk men olika namn bara..
Mvh
Björnfisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKARKommentar
-
Nu har jag lagt in två nya bilder som kanske gör det lättare att bestämma vilken art det är.
To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!Kommentar
-
-
På bilderna av jurupari så saknar dom det bruna bandet som går horisontellt över kroppen. Jag misstänker att det kan vara någon annan art än leucosticta eller jurupari som jag har.To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!Kommentar
-
Jag tror varken på S. jurupari eller S. leucosticta. Jag satsar på Satanoperca pappaterra. Eller vad sägs om likheten med denna: http://www.raubwelse.de/galerie/cichliden/c133.htmKommentar
-
-
Jag tycker också att den liknar pappaterra. Då har man köpt en ganska sällsynt Satanoperca. Är det någon som har sett pappaterra i handeln förut?To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!Kommentar
-
Hej!
Här är en artikel med lite av namnförvirringen runt satanoperca leucosticta/jurupari.
det verkar som att leucosticta känneteknas av att den har prickiga kinder och kommer från Guyana. Problemet är då att även satanoperca från andra områden har prickicga kinder.
Sen är det ju uppenbart att en hel del fisk säljs som S. leucosticta utan att ha prickiga kinder.
Här är en sida med ett försök att skapa lite ordning i bland Satanoperca (med mycket foton och länkar till foton).
Discover the latest breaking news in the U.S. and around the world — politics, weather, entertainment, lifestyle, finance, sports and much more.
Mvh
olof
Kommentar
-
Hej!
Jag måste bjussa på denna länk oxå:
Kolla in galleriet på S. leucosticta, snyggaste färgvarianten jag har sett och bra bilder oxå.
Mvh
olofKommentar
Kommentar