Fenröta eller stryk?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roccster
    Användare
    • August 2004
    • 583

Fenröta eller stryk?

Hur kan man utröna vad det är?

Jag har under den senaste månaden upptäckt fiskar (Malawi) som helt plötsligt blir "hängiga" och vissa fall dör.

De är ganska illa tilltygade med trasiga fenor och ibland även andra tecken på stryk. När de börjar bli "hängiga" så ger sig resten av invånarna på stackarn tills den dukar under eller tills jag plockar bort den.

Först var jag säker på att det "bara" var mobbing men under de senaste 2 veckorna har jag fått ta hand om 3st varav en har dött. Så fort jag plockar in dem i karantän så blir de pigga igen och äter som vanligt. Men deras fenors tillstånd gör att de ganska snart blir offer igen.

Häromdan slog det mig att det kanske är fenröta som gör det. Att de helt enkelt blir sjuka och hängiga och att det är det som gör så att de andra fiskarna slår ut dem.

Förslag?
    MVH

/ Richard
    http://www.ornemark.com
  • håkan karlström
    Användare
    • April 2005
    • 91

hej då har vi samma problem angående min zebra hona...hon är så hänging så hon flyter mest omkring.tack vare hannen är på henne hela tiden.så nu har jag plockat ur henne så vi får se.men inget tecken på röta har jag sätt på henne.jag står maktlös...vill åxå ha goda råd vad det kan vara.

Kommentar

Arbetssätt...