Vit fin sand!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PowerMerca
    Användare
    • March 2005
    • 173

har köpt bläster idag Nyllet. Den är verkligen liten, det går inte att kalla det grus!.
    Men jag tror ändå att det kommer att bli snyggt när jag väl gör om. Men det får bli om en månad eller efter sommaren. Jag har nämnligen ingen brådska. Även om jag gärna vill sätta igång...

Måste köpa frigolit på k-rauta också.

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Var också och ordnade med blästersand idag och jag blev glatt fövånad över hur snygg den är...den är också väldigt fin...vilket blir intressant att se hur det fungerar.

Jag har planerat att köpa Malawi-haplisar och Aulonocaras så sanden blir perfekt.

Angående rubrikens sand, Dekoline, så var den vita sanden jag köpte oerhört fin..dvs som puder...för fin sand enligt mig och det gjorde sig inte bra i ett kar med ganska bra fart på cirkulationen. Jag blandade ju som bekant den sanden med Rådasand 0,33mm och jag såg aldrig tillstymmelse till att det vita drog åt sig alger, men jag kan tänka mig det om man enbart har vitt...men det går knappast att ha för då bländas man när man tittar in i karet!

Kommentar

• ryghar
        Användare
        • October 2002
        • 215

Hej!
        Anledningen till att vi återkommer till blästersand är väl att det är både billigt och snyggt. För att göra den ännu snyggare har jag slängt ner några nävar grus för att få lite textur på sanden.

Janne
        Janne
        Min Zoon

Kommentar

• Cichlidaholic
          Användare
          • June 2005
          • 1103

Har ni kollat så inte sanden innehåller aluminiumsulfat? ett gift som ofta finns i blästersand, vart avrådd från att köpa blästersand pga att det kunde förgifta vattnet.

Köpte istället 2st säckar Rådasand och en säck vit ciklidsand som skulle vara riktigt kalkhaltig. blandade detta 2/3 råda och 1/3 ciklidsand och nått snyggare har jag inte sett =) Kom ihåg att använda samma kornstorlek bara på de båda sorterna.
          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

Kommentar

• ryghar
            Användare
            • October 2002
            • 215

Peckers: Jag har inte kollat om sanden inehåller aluminiumsulfat, men jag har haft sanden i snart 3 år utan att fiskar dött utan orsak. Det kan ju vara olika för olika blästersand. Jag har iaf biltemas.
            Janne
            Min Zoon

Kommentar

• Thorichtys
              Användare
              • April 2002
              • 56

Jag har ingen aning om förekomsten av aluminiumsulfat i blästersand, däremot har jag bestämt för mig att även Råda är bläster, eller?
              Magnus

Kommentar

• agalychnis
                NCS Medlem
                • September 2004
                • 197

Jag kör med krossade snäckskal till mina Tanganyika. Det är blandade snäck- och musselskal med olika färger och man använder det som kalktillskott för bl.a. höns. Riktigt snyggt och billigt och dessutom väldigt kalkhaltigt förstås! Kan köpas på Granngården i 25 kg säckar för ca 70:-.

Kommentar

• PowerMerca
                  Användare
                  • March 2005
                  • 173

blästersand blir betydligt mörkare än vad man tror när man står och känner och tittar på den på biltema...

Kommentar

Arbetssätt...