FLYTROT!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chablis

FLYTROT!?

Köpte en fantastiskt fin rot till mitt akvarium igår,massor av gömslen och spännande form och ett mkt bra pris dessutom!väger mellan 2-3 kg.
    Efter tvätt och avspolning så satte jag gång att möblera om akvariet och sänkte sedan lyckligt ner mitt fynd....Den flöt som en kork!!Har nu lagt skönheten i badkaret under tyng,(den flyter fortfarande)har aldrig haft en så stor rot förut och har aldrig varit med om detta rötterna har alltid sjunkit förut,dessutom var denna så tung, därav min förvåning.Så snälla ge mig råd finns det något knep att skynda på,kommer den någonsin att sluta guppa runt på ytan(inte snyggt).
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

Det tar ett tag innan roten har sugit åt sig vatten. Det är bara att vänta och vara glad åt inköpet

Mvh
    Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• MickeA
      Användare
      • June 2003
      • 456

En del rötter sjunker dock aldrig hur länge du än har dem liggandes i vatten. Det du kan göra är att borra en massa hål i den på ställen där det inte syns för att släppa in mer vatten och få bort flytkraft.

Jag har hört att man kan koka dem i saltvatten också, men det har jag aldrig gjort själv, så om det fungerar ska jag låta vara osagt.

Annars kan man förtynga den. Skruva helt enkelt fast den på en plexiglasskiva som du gräver ner under gruset.

Kommentar

• malplacerad
        Användare
        • May 2005
        • 877

Jag köpte en liknande rot för någon vecka sedan, det tog 5 dagar innan den sjönk, så ge det några dagar till.

Jag tyckte dock att det såg bra ut och fiskarna protesterade inte så jag har den i en hörnet med rötterna stickandes ned i vattnet även fast den inte flyter av sig självt längre.
        ||||

Kommentar

• Micke_A
          NCS Medlem
          • January 2003
          • 638

Hej

Jag köpte fyra stora rötter häromsistens, varav den ena snabbt utsågs till lekplats av mitt discuspar. Jag satte i tre av dem med en gång, och två av dem sjönk efter några veckor. Den tredje måste jag fortfarande, efter en till två månader, ha en sten på som tynger ner den. Den verkar inte riktigt lika "korkad" längre, men flyter gör den. Den fjärde roten satte jag i nu i helgen, så vi får väl se hur länge den flyter.

MVH Micke
          MVH Micke

"Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

Kommentar

Arbetssätt...