blåciklid lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lucas_magi
    Användare
    • April 2005
    • 63

    blåciklid lek

    jag har 4 blåciklider och 4 påfåglar i ett 120L akvarium. 2 av blåcikliderna skakar på hela kroppen när dom är vid varandra och dom jagar bort dom andra viskarna, oftast dom andra blåcikliderna. Är det så att dom har blivit ett par och isf hur länge ska man vänta innan dom lägger rom? FInns det ngt sätt att påskynda romläggning.
  • Mathias-D
    Styrelsemedlem
    • January 2003
    • 512

    #2
    ja hanen "den större oftast" brukar skaka för honan....äggen brukar ju läggas på en sten så det får du ta redan på själv

    Kommentar

    • Lucas_magi
      Användare
      • April 2005
      • 63

      #3
      mina är inte så stora, ca 5-6 cm. Den ena fisken skakar mycke mer på sig än vad den andra gör, då är det nog hanen. Sten och så ligger i så det ska nog inte va några problem. Vet någon hur långt tid det tar innan dom lägger ägg ungefär eller får man gå o vänta.?
      Hade

      Kommentar

      • Mathias-D
        Styrelsemedlem
        • January 2003
        • 512

        #4
        kan ju aldrig säga nån tid....men gå och vänta lite du lär se det.

        Kommentar

        • Redbullen
          Användare
          • February 2005
          • 734

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Lucas_magi

          mina är inte så stora, ca 5-6 cm. Den ena fisken skakar mycke mer på sig än vad den andra gör, då är det nog hanen. Sten och så ligger i så det ska nog inte va några problem. Vet någon hur långt tid det tar innan dom lägger ägg ungefär eller får man gå o vänta.?
          Hade
          Bara lugna dej, det kommer.

          Mina Blåciklider höll på i en vecka att spexa för varandra, pussta en sten så hanen är helt sårig i munnen.
          Efter en vecka tänkte jag trigga dom så jag gjorde ett nästan 50% byte i 540 liters och pang boom, deras lek blev mer intensiv, mycket mer kroppslek, stora fenslag, mycket ryckningar.
          Idag när jag gick upp så hade dom lackat en hel sten med ägg.

          Idag har hanen fullt jobb med att hålla mina två 16-17cm Påfåglar borta ifrån deras revir, men det går bra, dom vet var gränsen går.
          Honan simmar över och fläcktar hela tiden

          Min hane är kanske 7-8 cm stor, honan är lite över 10-12 cm.

          Så om dina fortfarande håller på att rycka och hålla på, testa med ett stort vattenbyte....som jag gjorde, kombinera med att små svälta dom en vecka....gör sen vattenbytet, ner med kallare vatten än vad det är i karet...när det nya vattnet är i, mata ganska mycket..

          Det blri lite som i det fria....Stora regnet kommer och för in nytt färskt vatten med mycket föda...Det är mumme för dom

          Lycka till
          //Peter
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

          Kommentar

          Arbetssätt...