Då jag skall bygga mitt eget filtersystem till akvarium skulle jag gärna vilja ha lite synpunkter på mitt projekt.
Vad jag önskar med detta system är att det blir effektivt, tyst, lättskött samt inte allt för dyrt.
Filter 1
jag kommer bygga ett "droppfilter" av avloppsrör storleksmässigt ca 20 cm. Överst kommer det vara en hink som passar i röret med hål i botten(kan lätt lyftas ur och rengöras), där ligger det en filtermatta med relativt stora porer.
Under detta ca 20 cm biologistfilter i form av biobollar.
Efter detta ca 20 cm torv.
Röret avslutas nu i en grov slang så att vattnet rinner rakt ner i karet.
Detta har jag planerat att driva med en Eheim centrifugal pump 1048, vilken pumpar 600L/h till en höjd av 1,5m. Ett litet förfilter innan centrifugalfiltret så att detta ej kladdar igen
Filter 2
2 st, en i varje ände av karet.
Filtermatta, elrör samt en Eheim centrifugal pump 1250(1200L/h) Enl metoden
Nu till frågorna
Känns det som om detta räcker som cirkulation?
Tror ni att det behöver komplitteras med ytterligare filtrering?
Finns det något ännu enklare sätt att bygga filter?
Mvh Marcus Asplund
Ps Jag bor I Gbg, så någon omvänd osmos känns inte nödvändig.
Karets är 265 långt, 60brett, 80 högt
Besättningen, 16-20 diskus, svart neontetra ca 100, kardinaltetra ca 100, 4-5 skalare, lite malar.
Dagliga vattenbyten på 5-10%
"Övning ger träning"
Vad jag önskar med detta system är att det blir effektivt, tyst, lättskött samt inte allt för dyrt.
Filter 1
jag kommer bygga ett "droppfilter" av avloppsrör storleksmässigt ca 20 cm. Överst kommer det vara en hink som passar i röret med hål i botten(kan lätt lyftas ur och rengöras), där ligger det en filtermatta med relativt stora porer.
Under detta ca 20 cm biologistfilter i form av biobollar.
Efter detta ca 20 cm torv.
Röret avslutas nu i en grov slang så att vattnet rinner rakt ner i karet.
Detta har jag planerat att driva med en Eheim centrifugal pump 1048, vilken pumpar 600L/h till en höjd av 1,5m. Ett litet förfilter innan centrifugalfiltret så att detta ej kladdar igen
Filter 2
2 st, en i varje ände av karet.
Filtermatta, elrör samt en Eheim centrifugal pump 1250(1200L/h) Enl metoden
Nu till frågorna
Känns det som om detta räcker som cirkulation?
Tror ni att det behöver komplitteras med ytterligare filtrering?
Finns det något ännu enklare sätt att bygga filter?
Mvh Marcus Asplund
Ps Jag bor I Gbg, så någon omvänd osmos känns inte nödvändig.
Karets är 265 långt, 60brett, 80 högt
Besättningen, 16-20 diskus, svart neontetra ca 100, kardinaltetra ca 100, 4-5 skalare, lite malar.
Dagliga vattenbyten på 5-10%
"Övning ger träning"
Kommentar