Pumpsystem för diskuskar 1240 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan1
    Användare
    • May 2002
    • 390

    #16

    Hej

    Jag har byggt en rad olika typer av droppfilter nu och använder detta uteslutande till
    alla mina större akvarium. Det första alternativet jag provade vad långa rör som jag
    hängde över akvariet.

    Detta alternativ la jag sedan av med för det hade en rad nackdelar då det hängde
    över akvariet.

    Det sista jag har byggt är på ca 30 liter med biobollar och detta driver mitt stora
    akvarium för diskus. Idén är att jag i ena hörnet jag gjort en box av lika tjock glas
    som akvariet i övrigt.

    På ovansidan av "boxen" har jag en plexiglas skiva fullborrad med små hål som
    fördelar vattnet över droppfiltret. Det knepiga är att få den fördelning av vattnet
    på hela filtret.

    Plattan innehåller även en typ av säkerhets ventil som gör att
    man inte kan pumpa in för mycket vatten i akvariet till från själva sumpen
    så allt svämmar över.

    I filtermaterialet har jag placerat olika långa syrestenar så att jag pumpar in luft i
    hela filtret. Detta ökade effekten enormt.

    Jag hjälper gärna till och du får gärna komma och titta på mitt filter. Det är lite knepigt
    att få till allt rätt. Fast nu har vi byggt ett tiotal. Man får inte ta en för liten pump så
    att få dåligt flöde över materialet.

    Johan Nilsson
    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

    Kommentar

    • Marcus
      Användare
      • April 2002
      • 78

      #17
      Kenneth, Tja Aqua Medic Ocean Runner 2500 kanske kan vara ett alternativ, är det en tyst pump?

      Johan1: Låter som ett verkligt intressant system, så du har byggt 10 st system då förstår jag att du kan det här. Ingen dum ide alls att "tvinga" ner luft i sumpen genom att köra en luftpump.
      30 liter låter kanske lite lite för mig, om jag inte har en separat torvdel?
      Det kan dessutom vara problem för mig att lägga sumpen vid sidan om då jag har väggar där. Men det går alltid att lösa.

      Jag hade gärna kommit förbi och kollat in din lösning samt dina fantastiskt fina fiskr, men detta mailar jag dig om istället.

      tack för hjälpen

      "Övning ger träning"
      "Övning ger träning"

      Kommentar

      Arbetssätt...