Ciklidister är konstigt folk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

    #31
    Instämmer med Flipper! Som en del kanske vet så gillar jag biotoper och det som driver mig är att skapa en så lyckad illusion av verkligheten som möjligt + att jag vill att det skall vara attraktivt att se på. Jag vill att folk som kommer hem inte bara skall gilla fiskarna utan akvariet i helhet.

    Får jag bara det 600 liters kar som jag hoppas kunna ha hemma redan imorgon så skall jag ta tag i min övergångszon projekt på allvar.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • MickeW
      Användare
      • December 2004
      • 113

      #32
      Bydlos behaveorism eller inte, jag tror som Flipper att akvaristiken är som all annan hobby, den är ett komplement till den livsstil som vi lever i och fungerar som tillflyktsort för våra känslor, uttryck, drömmar och fantasier. Min uppfattning är att alla med en hobby lever längre! (Oavsett om man har ett eller flera kar...)

      Sen är det ju alltid kul att få dela med sig av sina erfarenheter och upplevelser med likasinnade. Godnatt!
      Då var man medlem....!

      "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • May 2004
        • 1403

        #33
        Hmm,Raweburt..Jag har inga synpunkter, men jag är nog en av de "onormala" typer ,som du tänker på..Har 120 små och stora akvarier igång, men är inte nöjd med det .Vill ha mer..Nu har jag har beställt ett stort kar..20*15*18cm. Jag ser verkligen fram emot att få detta.Jag hoppas bara på att det får plats i min lokal också..Det är ju ett stort akvarium. Men,allt man kan göra är att hoppas..

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

          #34
          citat:Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää

          Vad har just [u]du</u> för mål med denna hobby.
          Jag vet inte om jag har något direkt mål egentligen. Det skulle kanske vara att få upp fengäddorna jag har till fullvuxen storlek, jag har haft dem i ett par år nu och de är väl runt 30cm i alla fall. Men de har 15-30cm till att växa, tar säkert 5-10 år till.
          I övrigt kör jag bara på med rovciklider och är glad så länge jag får det att funka, ingen långsiktig planering helt enkelt, jag lever lite i nuet kan man väl säga och det är kul redan nu så hur det slutar är inte så viktigt. Att dra upp en jagga till uppåt 40cm vore dock tufft.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

            #35
            citat:Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää

            Vad har just [u]du</u> för mål med denna hobby.
            Jag vill matcha ihop hopplösa fiskar i samma kar utan att de mördar varandra. Sen vill jag se dom växa upp till praktfulla exemplar med maxsize. Karens utseende blir mindre intressant ju längre tiden går faktiskt, men någorlunda rent å snyggtt är aldrig fel.
            Anders L

            Kommentar

            • Flipper
              Användare
              • March 2005
              • 143

              #36
              Tycker själv att ett eller två större akvarier fyller bättre funktion än flera mindre...akvariets utseende, inredning och plats ÄR viktigt. Äger man inte en akvarieaffär, då tänker man både på det estetiska och funktionella. Visst är det en pengar-fråga också, men huvudsaken är att man är nöjd och tillfredställd med sin hobby. Har man "10 stycken i källaren, staplade på varandra med 3 st som står tomma vid sidan om", då handlar det inte om estetik och välbefinnande, utan om besatthet eller affärer. Och då är man varken nöjd eller tillfredställd eftersom man funderar på att skaffa pump till ett av dom tre.
              Jag håller mig nog till mina malawi's och hoppas att jag hittar snart en trea så jag får plats med en 720 litare, "pimpad" ramp och custom-byggd bänk, så att varken alu-rampen eller ramen syns.....det blir det finaste akvariet i världen...

              Kommentar

              Arbetssätt...