Bra Matberedare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias-D
    Styrelsemedlem
    • January 2003
    • 513

Jag brännde den jag använde nyss så det fick bli en sån "stående" mixer fungerade mycket bättre...men nästa gång ska jag inte köra 1 kilo frusna, oskalade räkor i matberedaren

Kommentar

• Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1339

Jo det kan nog vara en god ide att tina före...

Min mixer klarar i princip bara av att göra räkmix på 1/2 kg /ggr. Förhoppningen var att man med matberedare skulle kunna göra dels större satser på en o samma gång. Men även att jag skulle kunna minska andelen vatten som jag häller i för att mixern ska kunna arbeta lite smidigare, eller rättare sagt för att den överhuvudtaget ska kunna arbeta.
      Men det är kanske mixer som trots allt gäller om man även vill få räkorna helt nermalda.
      //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Mats
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 804

Hej.
        Har en köttkvarn till matmeredaren och det funkar utmärkt.Kör mina räkor halvtinade och nyper bort anntener och huvudsköld när räkan är halvtinad,kör blandningen ca. 3 gånger.
        MVH Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

Glömde nog nämna att jag för länge sedan slutat med "räkor med skal".
          Känns onödigt med de övriga ingredienser jag har samt att det känns som en onödig risk att fiskar sätter i sig skalbitar som kan fastna.
          Men det är min syn på det hela...
          Men det är väl från skalen fiskrna får i sig de naturliga färgämnena, tex astanxin(felstavat)? Varför ta bort dem?

Mvh
          Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

citat:Men det är väl från skalen fiskrna får i sig de naturliga färgämnena, tex astanxin(felstavat)? Varför ta bort dem?
            För att jag tillsätter Naturose astaxanthin istället. Jag tillsätter även andra produkter som tillgodoser/ersätter den eventuella fiberförlust som försvinner med borttagandet av skalet.

Jag körde med skal i mixen förut, men gillade inte de skalbitar som blev och som var ganska svåra att mala ned i fin storlek.

Kommentar

• Stelin
              Användare
              • December 2002
              • 1339

Vad tror ni om den här köttkvarnen: http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE67634

Fler konkreta tips är välkomna...
              //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Nyllet90
                Användare
                • October 2004
                • 1133

Det är olika räkdjurs skal som gör att flamingos blir rosa. Det tål attt täkas på!
                Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• bmwpower
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1934

Jag har själv letat efter en bra köttkvarn för att kunna kör mer än 5kg per gång.
                  Men det verka ganska svårt att hitta något utan att det bli storköks gerejor.
                  Istället för vanliga räkor kan man skaffa calaniusräkor som inte har något skal

Kommentar

• Styrsö
                    Användare
                    • November 2004
                    • 343

Stelin,
                    bra tips på köttkvarn! Sån ska jag sjäv köpa. Jag har inte jagat aktivt, men alltid kollat när jag varit i vitvaru butiker. Då har jag bara hitta dem som tillsats till stor beredare. Den här blir perfa
                    Peter

Kommentar

• blackened
                      Användare
                      • January 2005
                      • 1042

Jag gjorde min första mix för ett par veckor sedan i en gammal sliten matberedare från 80-talet. Gick förvånandsvärt snabbt att mosa räkorna till en fin smet utan några bitar alls så nog fungerar det utmärkt med matberedaren. Det blev lite problem när jag tillsatte ärtorna bara. Smeten blev så seg att "skärbladet" i början bara gjorde ett spår i mixen och körde i tomma luften. Fick gegga ihop allt med en sked ett antal gånger innan mixen blev smidig nog. Det slipper man ju iaf om man kör med en vanlig stavmixer.

För övrigt så tror jag stenhårt på att allt finns i räkskalen. Gjorde en 40/60 mix med bara räkor och ärtor och jag är kanonnöjd. Fiskarna är mer tokiga i den än de var i den köpta. Den blev inte heller så smulig som jag trodde den skulle bli. Inga moln i vattnet här inte. Och de färgar lika bra som när de fått köpt, vitaminberikad mix och spirulinaflingor.

Kommentar

• Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

jag har använt en gammal go matberedare hittills och har aldrig haft en hård skalbit som klarat sig efter den behandlingen.
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Stelin
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1339

Ok, typ den här?: http://www.onoff.se/online/onoff/gru...openform&29805

Jag kör iväg imorgon och köper något så tyck till och hjälp mig bestämma mig...
                          //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Stelin
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1339

Stefan Larsson:
                            citat:Jepp...jag har en Bosch som kostade ca 699kr om jag inte minns fel...njae...det var extrapris på Onoff så jag gav nog inte mer än 499kr, men den stod i 699kr före...
                            Var det den här som du köpte: http://www.elon.se/sort.asp?a=30&b=18&p=146
                            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Jonas E
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2533

Hehe , morsan fick en ny matberedare i present nu eftersom jag råkade bränna motorn på den förra, hmmm....dags att göra en ny sats räkmix?
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Stelin
                                Användare
                                • December 2002
                                • 1339

Ja absolut. Och skriv sedan här om den nya var en hit eller ej...
                                //Stefan Lindstedt

Kommentar

Arbetssätt...