mat till scalare yngel ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas Larsson
    Användare
    • January 2004
    • 546

    mat till scalare yngel ?

    Har ett sydamerika kar med den tvivelaktiga blandning av Discus och några röda scalarer (nu bannar väl discus experterna mig men det har funkat rigtigt bra). nu har iallafall scalarerna lekt om & om igen och jag har inte sparat några yngel är mest glad när leken är över så Discusrarna får lite frid. Men jag tänkte kanske försöka dra upp några yngel denna gång... vad matar man dessa små rackare med och när skall man lyfta dem från föräldrarna? de tidigare lekarnas yngel har väl försvunnit vid 2:a frisimmande dagen ungefär..
    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!
  • reecord
    Användare
    • February 2004
    • 341

    #2
    artemia är mycket bra
    Sydamerika

    Kommentar

    • Niclas Larsson
      Användare
      • January 2004
      • 546

      #3
      kan man ta ut dom när dom ännu sitter på bladet ??
      Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

      Kommentar

      • shappe
        Användare
        • October 2004
        • 12

        #4
        Jag tog bort scalareyngel från föräldrarna en dag innan dom skulle bli frisimmande, sänkte ner en stor påse över ett blad som ynglena satt på och sedan klippte av bladet. Dessa yngel fanns på mitt jobb så det tog cirka 40minuter för mig o ta hem påsen med yngel. Det var säkert över hundra yngel som jag släppte ner med bladet i ett eget akvarium, dagen efter blev dom frisimmande och då var det bara o mata med smått smått foder, eftersom detta bara var ett test så brydde jag mig inte om att kläcka artemia, utan jag gav dom mortlad flingfoder och det funkade rätt bra, ett av ynglena bor hos min tjejs mamma fortfarande efter ett år.

        Så ta dom precis innan dom blir frisimmande med hjälp av en påse, förbered ett litet kar med vatten från där ynglena föds och ett litet filter där ynglena inte riskerar att sugas in och sedan är det bara o hälla ner ynglena och vänta tills dom blir frisimmande.

        Lycka till

        Shappe

        Kommentar

        Arbetssätt...