Ta in fisk från utlandet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tomsson
    Användare
    • February 2003
    • 14

    Ta in fisk från utlandet

    Har jag fattat rätt här.??Är det så pass dyrt med
    exporttillstånd, vetrinärbesikting ca:1000 lappen för en privatperson???
    då blir det ju i praktiken omöjligt att ta hem tex en påse
    diskus från semestern i ex tailand.Tog för ett antal år sedan
    in lite fisk som jag fångat själv.saltvatten den gången..
    Det var ingen som reagerade varken på utreseflygplatsen
    eller arlanda,trots röntgen o packade i handbaget.
    jag hade heller ingen aning om att det behövdes något tillstånd den gången.kanske tur det!!!
  • GoSatta
    Användare
    • February 2003
    • 1686

    #2
    omöjligt nej
    krångligt ja

    zoopet har en rätt bra artikel om hur man tar in fisk i landet.

    har två år i rad skummat runt lite och försökt få koll på hur man tar hem fisk från Thailand men det är mycket jobb.

    min nästa plan är att kolla upp någon av dom som redan skickar till Europa och isåfall kolla om man kan skicka med dom.

    Folk tar ju hem fisk från diverse länder hela tiden men det kostar och är mycket jobb och blir ju då bara värt det om det är någonting speciellt som inte går att få tag på här.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Kostar en veterinär besiktning 1000 spänn. Vet att jag för ett par år sedan såg det på typ veterinärerna eller djursjukhuset eller dyl. Då bara lyfte hon upp påsen med fisk och konstaterade att fisken såg frisk ut. Och sedan var det inget mer med det.

      Kommentar

      • Torsten
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 647

        #4
        Men sin tusenlapp vill dom ha!

        Men tänk på att dom då ska åka ut till en flygplats, ha lön mm.
        Vad kostar en timme eller två hos tandläkaren??

        Det finns ingen som gör ngt gratis idag. Skall ni importera själv, ta då in tillräckligt mycket på en gång och sälj det du inte ska ha själv, så det går ihop sig! Så gör ju dom företag som imorterar..

        Kommentar

        • ciklidMartin
          Användare
          • February 2004
          • 213

          #5
          Får man verkligen importera som privatperson? Krävs det inte att man gått kurser, fått intyg mm för att få importera levande djur?
          www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

          Kommentar

          • Belgarath
            Användare
            • February 2005
            • 584

            #6
            Tja, man kan ju göra som denna dam gjort (med uselt resultat) men vem vet vilken resa i ordningen det var hon gjorde.

            Kommentar

            • Pär J.
              Användare
              • April 2002
              • 219

              #7
              Denna frågan kom upp för ca ett år sedan och många dividerade fram och tillbaka hur det var, så jag ringde vetrinären på Arlanda och frågade. Det kostade ca 950:- och de gör bara en besiktning så djuren inte far illa, dvs djurskyddstillsyn eller något.
              Men du måste fylla i ett papper från Jordbruksverket där du lovar att fisken inte är utrotningshotat och kan överleva i Svenska vatten mm. Detta gäller för all import men kontrollbesiktning krävs bara då man tar in från icke EU-land och en föranmälan krävs.

              Hon sa att man kanske kunde få rabatt om det bara gällde lite akvariefisk men hur det stämmer vågar jag inte lova.


              ovrigasallskapsdjur/akvariefisk.4.7502f61001ea08a0c7fff51395.html

              Edit: Jag har lagt in ett mellanslag mellan levsndedjur/ och ovrigasallskapsdjur i lanken ovan. Ni far klistra ihop lanken for att hamna ratt. Annars blir traden olaslig. Ola

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • December 2002
                • 1934

                #8
                Ta man in 20låder så blir ju inte kostanden så stor.
                Men räkna man frakt på en låda och besiktning så blir det ju inte så billigt på att ta in själv.
                Då är det bättre att köpa i butik och veta vad man får.

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

                  #9
                  jag å jinnarparen tog hem fisk från USA, (Jeff Rapps).
                  det kostade $100 i tillstånd + $100 "export brooker" + $150 i frakt (kommer inte riktigt ihåg). Det jobbigaste e att fisken måste veterinäsbesiktas i första EU-land så om det mellanlandar i belgien måste man ha kontakt med dem, helt stört. Men vi fixxa direktflyg till köpenhamn så åkte jinnarparen dit å lämnade in pappret att allt va ok å degade till deras tull/veterinär. nån tusenlapp till tror ja.

                  Va rätt lätt när man fått allt rätt men kostar en hel del.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • fredrikr
                    Användare
                    • October 2002
                    • 985

                    #10
                    Om man är ett gäng i en akvarieförening kan det kanske vara idé att importera fisk själv, men det blir väl fortfarande för dyrt för att kännas helt berättigat. Det skulle vara om det är fiskar man absolut vill ha och inte kan få tag på i Sverige.

                    PS: Man kan lägga in länkar där själva länken inte syns i texten, typ så här: min skojiga länk. För att lära sig hur man gör, välj "Svara på ämnet" och på sidan där man skriver svar väljer man Formateringsläge: Prompt och klickar sedan på ikonen "Lägg till länk" (jordglob med en kedja framför). Välj en text och en länk så ser ni hur koden ska se ut.
                    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • October 2003
                      • 3615

                      #11
                      citatS: Man kan lägga in länkar där själva länken inte syns i texten, typ så här: min skojiga länk. För att lära sig hur man gör, välj "Svara på ämnet" och på sidan där man skriver svar väljer man Formateringsläge: Prompt och klickar sedan på ikonen "Lägg till länk" (jordglob med en kedja framför). Välj en text och en länk så ser ni hur koden ska se ut.
                      Sedär, nu blev det som det ska på signaturen, tack Fredrik!
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3029

                        #12
                        så all fisk från eu länder kan man ta in utan veterinär då?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...