Bakgrunder

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikr
    Användare
    • October 2002
    • 985

Bakgrunder

Jag funderade lite över bakgrunder när jag tittade på tävlingsbilderna. För de flesta fiskar är det snyggt med en svart bakgrund, men för svarta fiskar gillar jag det inte alls - det blir liksom inte så tydligt vad som är fisk och vad som är bakgrund. Dessutom finner jag att jag gillar bakgrunder som ser naturliga ut, men som inte tar fokus från fisken. Det innebär bland annat att det gärna får vara låg kontrast inom bakgrunden, men stor kontrast mellan bakgrunden och fisken. Om det är något med i bilden som direkt avgör att bilden måste ha tagits i ett akvarium så drar det ner betyget rejält (pumpar, silikonfogar, grekiska kolonner etc).

Vore kul att höra era tankar om bakgrundens betydelse för bilden.
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

Jag har tagit många bilder där bakgrunden blivit svart, oftast på grund av att det är djupa akvarium med bakgrund utanför akvariet.

Oftast tar jag dessa bilder med endast en kraftig blixt ovanifrån, iso 100 eller lägre om möjligt, bländare runt 6 och i macro-läge. Det är då svårt att få någon form av bakgrund om inte blixten hade lyst upp hela akvariet vilket är en omöjlighet eftersom jag endast har en blixt. Jag vet inte men jag lyckas nästan aldrig att få bakgrunder på mina bilder på grund av det jag skrivit ovan. Att tvunget få med en bakgrund är inte så himla lätt när man fotar rift-valley ciklider, de rör sig snabbt (kort slutartid) och är almänt jävliga när det gäller att fota dem.

När det gäller blixt framifrån med bouncer är det inget alternativ enligt mig, färgerna blir matta, man ser hela karet i en tråkig grå färg och det blir reflexer som måste photoshoppas bort. Man ser dock bakgrunden och resten av akvariet.

Det är ju en svår balansgång, att köra blixt framifrån och få in en bakgrund och få matta färger på fisken eller köra blixt ovanifrån och få naturliga färger direkt men en svart bakgrund som vissa inte tycker om.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

Arbetssätt...