Subtropiskt klimat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Felipe
    Användare
    • April 2002
    • 327

    Subtropiskt klimat

    Inte menat som dagbok...utan "kul" lasning for dom som haller sydamerikanska subtropiska fiskar.
    Lite fakta pa hur det har varit sista veckorna (host)

    Sista vecka ,mars ; dagstemperatur mellan +20 och +26
    Forsta 2 veckor ,april; dagstemperatur mellan +14 och +22
    Nastsista vecka,april; dagstemperatur mellan +22 och +28
    Sista vecka ,april; dagstemperatur mellan +12 och +18
    Forsta vecka ,maj; dagstemperatur mellan +10 och +14
    Andra vecka ,maj; dagstemperatur mellan +6 och +10
    Tredje vecka, maj; dagstemperatur mellan +10 och +16
    Sista vecka ,maj; dagstemperatur mellan +15 och +22
    Forsta vecka ,juni; dagstemperatur mellan +22 och +28
    Enligt rapporterna blir dagstemperaturerna nasta vecka; +10 och +15

    Och samma sak kommer det att ske nar vi gar fran vinter till var och fran var till sommar...och sa.
    I vara bassanger hade vi +10 for nagra veckor sedan...nu har vi +23...

    Felipe
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • April 2002
    • 1338

    #2
    hej, du borde nog också berätta att du bor i Uruguay, det är nog inte alla här på forumet som vet det.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • Felipe
      Användare
      • April 2002
      • 327

      #3
      Hej Daniel!
      Visst....men meningen var ju inte att beratta om just Uruguay utan om "Subtropiskt sydamerikanskt klimat"....det som hander har (klimat) kan ju ocksa handa i vastra Argentina (Buenos Aires, Corrientes, Entre Rios) och Brasilien (Rio Grande Do Sul).

      Ha det,
      Felipe

      Kommentar

      • Ola Sjödin
        Användare
        • August 2003
        • 514

        #4
        Intressanta siffror. Blir vattnet någonsin kallare än 10 grader under längre perioder hos er? Utifrån dina siffror så drar jag slutsatsen att den kalla perioden jag tänkt ha till mina nya Gymnogeophagus gymnogenys "Quilero" (exporterade av dig!)och G.australis bör bara vara i ca. två-tre månader. Då borde det alltså vara ganska perfekt för dem att bo i trädgårdsdamm (10-20 grader) under sommaren och vanligt akvarium (+23-25 grader) under vintern. Tycker du att det låter lämpligt?

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

          #5
          Du Ola har ni 10-20 grader i dammen på sommaren får man fråga om ni har vitsippor,
          nä föresten nu kommer jag ihåg har varit i Piteå havsbad som en isvak på vintern fast det var på sommaren (hmm men trevligt) dvs dina fiskar kommer att säga....... släpp in oss i värmen.
          vänligen
          Christer
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Ola Sjödin
            Användare
            • August 2003
            • 514

            #6
            Snälla nån´... Missade du att du var på "Nordens riviera", som det heter i reklamen. Där kan det väl inte vara kallt?

            Trots att jag gärna vill försöka försvara min hemstad så håller jag nog med dig. Havet blir aldrig varmt här, i alla fall enligt en badkruka som mig. Dammar och annat blir däremot faktiskt ganska varma sommartid. När sommaren väl kommer igång så gör de ljusa nätterna + Pites soltimmar att instrålad energi är en liten smula högre än vad annars vore fallet. Temperaturerna blir alltså väl så höga som på många andra håll i landet men säsongen är kortare så firrarna får komma upp redan i mitten av augusti.

            Dessutom kan inte dessa fiskar säga "släpp in oss i värmen." De kom ju nyss till Sverige så dess värre är de bara spansktalande. Nästa sommar däremot då sitter nog dialekten "Schläpp in oss. He jär tjålan hjenna uut."

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

              #7
              Snälla nån´... Missade du att du var på "Nordens riviera", som det heter i reklamen. Där kan det väl inte vara kallt?

              Trots att jag gärna vill försöka försvara min hemstad så håller jag nog med dig. Havet blir aldrig varmt här, i alla fall enligt en badkruka som mig.
              -------------------------------------------------

              kan bara intyga när jag badade där för sisådär tio år sedan blev jag räddad av min kompis innanför badbrallorna, han sa HIT MEN INTE LÄNGRE.
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • Felipe
                Användare
                • April 2002
                • 327

                #8
                Hej pa er!
                Ola;
                1) Har i sodra delen av landet kan det faktiskt bli under +10, fast da inga langre perioder (forra aret hade vi +8 som minst fast bara under 1 vecka)
                2) 2-3 manader ar det som det ska, det skulle motsvara juni-agusti hos oss och da ar det mellan +10 och +15 har i soder och +14 och +19 i norr...dina kommer fran centralostra Uruguay sa nagot mitt emellan ar det helt Ok.
                3)Mellan +20 och +25 ar det helt perfekt for dessa (nagot varmare for dem fran norr och nagot kallare for dem fran soder)
                4) Gymnogeophagus australis (??)....vet du var dessa kommer ifran??

                Christer;
                snacka om u-land vi bor i.....har har vara "kompisar innanfor badbrallorna" inte lart sig prata an....

                Ha det!
                Felipe

                Kommentar

                • Ola Sjödin
                  Användare
                  • August 2003
                  • 514

                  #9
                  Felipe:
                  G. australis:arna är små (3-4cm)och helt säkert odlade så ursprunget är för mig helt okänt. Det verkar dock kunna vara rätt art. De ser verkligen ut som Gymnogeophagusar och av de bilder jag har jämfört med (Thomas Weidners bok South American Eartheaters) att döma så är chansen stor att det är rätt. Tydligen har olika Geophagusar ibland sålts som G. australis här i Sverige.

                  Christer:
                  Är du säker att "kompisen" snackade med dig och inte att avsikten var att hålla förbipasserande objekt på avstånd?

                  Kommentar

                  • Felipe
                    Användare
                    • April 2002
                    • 327

                    #10
                    Hej Ola!
                    Jag har tyvarr inte Thomas bok framfor mig (har lanat den), men jag tror att bilden pa den boken ar INTE av en G.australis (??).
                    Gymnogeophagus australis tillhor "gymnogenys" gruppen, och om jag nu inte minns fel (mojligt!) sa ar bilden av en art som tillhor "rhabdotus" grupp.
                    Som sagt...jag kan minnas fel...pa grund av att dem flesta bilder pa G.australis pa internet ar av en "rhabdotus" art och da kan jag blanda ihop det med bilden pa Thomas bok?
                    Oavsett detta, ar det tyvarr sa (min uppfattning) att en del bilder fran Gymnogeophaguskapiteln stammer daligt med texten (mycket daligt till och med...).
                    Har du nagra bilder pa dessa fiskar??

                    Halsningar!
                    Felipe
                    Felipe

                    Kommentar

                    • Ola Sjödin
                      Användare
                      • August 2003
                      • 514

                      #11
                      Nej det har jag ej och nu kommer jag att vara uppbunden ett par veckor, men jag kan fixa bilder om någon vecka. Då jag främst har hållit på med afrikaner tidigare så är jag ej så erfaren att bestämma arter på dessa firrar. Att de är så små gör ju inte saken lättare heller...

                      Ytteligare en liten kommentar om "klimatet" här uppe. Igår parade sig de australiensiska vattenagamerna i uteburen, kardinalfiskarna, svärdbärarna och guldbarberna verkar leka och banne mig om jag inte ser lite ansats till lek även hos macropoderna. Ett råd till alla som har möjlighet. Prova att släppa ut lite fisk i trädgården!

                      Skickar med en länk till en som provat på frontosor i dammen.


                      Ola Sjödin, Piteå

                      Kommentar

                      Arbetssätt...