Det här har säkert varit upp ett oräkneligt antal gånger förut, men jag hittar ingen bra beskrivning på hur man bygger en snuskigt naturlig frigolitinredning på bästa sätt.
Det jag helst vill göra är att bygga stora block, alltså riktiga meterstora bumlingstenar att gömma utsug till filter och liknande med, samt att dölja delar av baksidan på karet med.
Jag har en liten vision att på sidan där vattnet åker ut ur karet ska jag ha storsten, ända upp till ytan, så det blir som en klippstrand och åt andra hållet blir det mycket rötter och sjunkna stammar, grenar och mindre natursten, så det liknar en liten göl från någon mindre sydamerikansk å. (hoppas jag)
Men hur bygger man storsten? Kan man ta stora flytblock som man skär till och sedan smetar på cement utanpå så långt det är möjligt, sedan efter att cementen härdat gröper man ut så mycket frigolit som möjligt så att dom inte flyter upp av sig själva?
Samtidigt vill jag inte ha några stora ihåliga stenar med sådana "onaturliga" tomrum på insidan där alla malar obönhörligen kommer att gömma sig. Visst dom får gärna gömma sig, men då ska dom göra det i mer naturliga skrevor tycker jag.
Har någon försökt någonting liknande så tar jag gärna emot alla tips.
Kommentar