Har ett 400L kar där jag först bara hade 2st par Tanganicodus irsacae simmandes i harmoni. Tyckte dock att det var lite tomt i karet och stoppade då in (dumt nog) 1.1 Neolamprologus olivaceus,(prinsessavariant), som jag fick av en kompis.
Då var det slut på harmonin! "Prinsessorna" tog över karet helt & slog ihjäl den dominerande hanen. Övriga tre hästnosar håller sig dock på sin kant, fortsätter leka & blir inte jagade så mycket. "Prinsessorna" har nu en massa yngel som vaktas noga.
Nu till min fundering:
Jag skall flytta akvariet & kommer då att ändra i inredningen.
Skall jag passa på att stoppa ner fler fiskar i karet, t.ex. jullar, leleupi, snäcklekare och hoppas på att det blir lugnare, eller borde jag spola "prinsessorna"?
Förslag på andra arter som kan passa?
Har tidigare haft N. brichardi med jullar, hästnosar, leleupi, P.nigripinnis och olika snäcklekare utan problem i samma 400L kar.
Tacksam för synpunkter!
Jan-Erik
Då var det slut på harmonin! "Prinsessorna" tog över karet helt & slog ihjäl den dominerande hanen. Övriga tre hästnosar håller sig dock på sin kant, fortsätter leka & blir inte jagade så mycket. "Prinsessorna" har nu en massa yngel som vaktas noga.
Nu till min fundering:
Jag skall flytta akvariet & kommer då att ändra i inredningen.
Skall jag passa på att stoppa ner fler fiskar i karet, t.ex. jullar, leleupi, snäcklekare och hoppas på att det blir lugnare, eller borde jag spola "prinsessorna"?
Förslag på andra arter som kan passa?
Har tidigare haft N. brichardi med jullar, hästnosar, leleupi, P.nigripinnis och olika snäcklekare utan problem i samma 400L kar.
Tacksam för synpunkter!
Jan-Erik
Kommentar