Hjälp med en estetisk fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hank
    Användare
    • April 2002
    • 1321

    #16
    I mitt 600 (som har dom ända aktuella bilderna på zoonen) har jag blästersand blandat med natursand från en sjö.
    Tycker att bara blästersand ser lite för perfekt och sterilt ut :-D
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • Alexander Wiberg
      Användare
      • February 2005
      • 445

      #17
      Kombinationen Vättern+bläster skulle kanske fungera. Stenarna i mitt kar är från Vättern så på något underligt sätt skulle det faktiskt öka på biotopkänslan

      Om jag skall byta så känns det som om jag står inför ett ganska mäktigt jobb. Det är ca 60 kg i sand i karet nu. Hur byter jag ut denna smidigast för mig och fiskarna (behöver verkligen tips i denna fråga)?
      A.Wiberg (alex83)

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 804

        #18
        Hej.
        Varför inte ta sand från Vättern,naturligare kan det ju inte bli,själv har jag sand från Baskarp(Vätternsand) och bok,ek och allöv.
        MVH Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • Nyllet90
          Användare
          • October 2004
          • 1133

          #19
          Behöver man skölja blästersnad?
          Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

          Kommentar

          • mats_jn
            Användare
            • September 2003
            • 142

            #20
            jag har aldrig sköljt blästersand (biltemas) och det har funkat kanon för mig. Inte nån dimma etc. /mats

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

              #21
              biltemas bläster gav mig 2 veckors dimma
              fish r friend

              Kommentar

              • Nyllet90
                Användare
                • October 2004
                • 1133

                #22
                Jaha.. olika erfarenheter där. Men Hur sköljer man så liten sand igentligen?
                Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                Kommentar

                • mats_jn
                  Användare
                  • September 2003
                  • 142

                  #23
                  häll upp sand i en hink och fyll på med vatten och rör runt lite grann, upprepa detta några gånger. /mats

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • December 2004
                    • 1324

                    #24
                    Sanden är viktig. Rådasand är ju korrekt men lite mycket grus över den storleksmässigt oftast. Det är möjligt ni har bra sand i Vättern men om du tar dig till solsidan i sommar så rekommenderar jag dig att leta själv. Det är inte farligt och helt gratis. Lättast på Gotland.

                    Kommentar

                    • Alexander Wiberg
                      Användare
                      • February 2005
                      • 445

                      #25
                      Men hur går man bäst tillväga om man skall byta ut korallgruset mot sand? Det är ändå 60 kg som skall bytas ut...
                      A.Wiberg (alex83)

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                      Kommentar

                      • Kalle-Maja
                        Användare
                        • December 2004
                        • 1324

                        #26
                        Det är väldigt basic. Ös ur, ös i.

                        Kommentar

                        • Alexander Wiberg
                          Användare
                          • February 2005
                          • 445

                          #27
                          Jo, naturligtvis. Men måste man ta bort allt vatten eller kan man ha kvar en del, och i så fall kan fiskarna vara kvar?
                          A.Wiberg (alex83)

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                          Kommentar

                          • PowerMerca
                            Användare
                            • March 2005
                            • 173

                            #28

                            nyllet:

                            jag har (som säkert fler av er) ett redskap som man använder för att göra rent sanden. Typ som en petflaska med avhuggen botten med en slang från öppningen. Sedan sätter man ner den i sanden och det "bildas" en hävertsug...Trycket uppåt orkar inte lyfta upp stenarna men skiten däremot. Vet ej om detta funkar med mindre grus.

                            Jag har blandad storlek och även det minsta ligger kvar.

                            Har man en tillräckligt stor flaska, 2 liter kanske, och inte för grov slang borde ju detta gå...

                            Kommentar

                            • Alexander Wiberg
                              Användare
                              • February 2005
                              • 445

                              #29
                              Nu är det efter mycket möda och stort besvär gjort: Igår byttes 60 kg korallgrus mot 60 kg bläster- och vättersand. Vättersanden är lite grövre vilket gör att sanden inte ser lika fin ut som med bara bläster. Är väldigt nöjd med resultatet som tur är, eftersom i stort sett allt vatten byttes samt alla fiskar upplockades. De var lite sega igårkväll efter några timmar i hinkar och omställningen med helt nytt vatten, men idag är de pigga som vanligt!

                              Tyvärr har en slags dimma lagt sig i karet, och trots att den lättat mycket under natten så finns den kvar. Blir dock bättre hela tiden och jag hoppas den försvinner så fort som möjligt.

                              Är som sagt glad och nöjd över resultatet. Nu känns karet "äkta", vilket var mitt mål. Visserligen framhävde korallgruset fiskarnas färger bättre, men nu smälter allt samman på något sätt. Skall lägga ut lite nya bilder snart för de som är intresserade!
                              A.Wiberg (alex83)

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                              Kommentar

                              • PowerMerca
                                Användare
                                • March 2005
                                • 173

                                #30
                                citat:Ursprungligen skickat av alex83

                                Nu är det efter mycket möda och stort besvär gjort: Igår byttes 60 kg korallgrus mot 60 kg bläster- och vättersand. Vättersanden är lite grövre vilket gör att sanden inte ser lika fin ut som med bara bläster. Är väldigt nöjd med resultatet som tur är, eftersom i stort sett allt vatten byttes samt alla fiskar upplockades. De var lite sega igårkväll efter några timmar i hinkar och omställningen med helt nytt vatten, men idag är de pigga som vanligt!

                                Tyvärr har en slags dimma lagt sig i karet, och trots att den lättat mycket under natten så finns den kvar. Blir dock bättre hela tiden och jag hoppas den försvinner så fort som möjligt.

                                Är som sagt glad och nöjd över resultatet. Nu känns karet "äkta", vilket var mitt mål. Visserligen framhävde korallgruset fiskarnas färger bättre, men nu smälter allt samman på något sätt. Skall lägga ut lite nya bilder snart för de som är intresserade!

                                ja lägg ut lite bilder

                                Kommentar

                                Arbetssätt...