Hypotesen ar snarast att det kravs medvetande for att kunna kanna empati. Empati kravs for att kunna satta sig in i hur andra kanner vilket sjalvklart kan uttnyttjas egoistiskt. Man blir forstas tvungen att tanka sig att det ena gett det andra i mycket sma sma steg evolutionart sett. Annars blir det en klassisk "honan eller agget" problematik.
Sekunder från att slå sönder ett 375 liter...
Kollaps
X
-
-
Det behövs bara en dags tv-tittande för att förtå att människans dagar på denna planet är räknade...Det krävs givetvis ett medvetande+
en slutledningsförmåga för att komma till denna insikt...[8]
Men har allt,som skrivits i denna tråd med valet: Katten vs. cikliderna att göra?
Jag säger att det har det,indirekt!Kommentar
-
Vad räknas som existentiell uppfattning? Räcker det att tex en fisk vet att den tillhör en viss art, eller måste den simma runt och kunna tänka tanken "Jag är en fisk och jag finns till, som en av alla andra fiskar i denna sjö..."? Våra nära vänner ciklidera har ju uppenbarligen förmågan att skilja på fiskar av den egna arten och andra fiskar av annan art. Måste de inte förstå sin egen existens för att kunna göra det avgörandet?
Mvh
Björnfisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKARKommentar
-
"Måste de inte förstå sin egen existens för att kunna göra det avgörandet?" Nej,de vet nog inte att de finns till(funderingar om meningen med livet).De gör bara allt,som krävs för att reproducera sig och överleva (instingt).Alltså,är det inte så att människor+"wacko jacko"?+nån annan apa har ett medvetande?Kommentar
-
Så medvetande är per definition att fundera över meningen med livet? Isåfall är det väl bara människan som saknar denna insikt, eftersom andra djur sedan länge förstått att meningen med livet är precis det MrFish skrev. Att reproducera sej och överleva.. =)
Mvh
Björnfisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKARKommentar
-
nja..Björn inte bli "kincki" nu. Men visst är det ett av våra
(människans)största begär ,som berörs.Reptil-hjärnan gör sig påmind,eller hur?Kommentar
-
Måste väl ändå finnas en mening med att människan är unik på så sätt att den har möjlighet att förgöra allt annat levande inklusive sig själv här på jorden av fri vilja. Vi behöver inte men vi kan om vi så vill.
Själv tror jag inte det har nåt med evolution att göra.
Mvh JariKommentar
-
"Måste väl ändå finnas en mening med att människan är unik på så sätt att den har möjlighet att förgöra allt annat levande inklusive sig själv här på jorden av fri vilja. Vi behöver inte men vi kan om vi så vill.Själv tror jag inte det har nåt med evolution att göra."
################################################## #################
Det tror inte jag heller.Om Asteroiden kommer och vi kan hindra en
"extinction"av alla högre organismer på planeten,så har vi denna gång
endast sett till att vi själva(vi gjorde det för vårt meedvetandets
skull)överlever.Det är en god gärning,men jag ser framför mej Starwars
-planeten,där rådet finns. En totalt exploaterad miljö där endast människor+råttor+kackelackor+löss existerar. Om man föds in till denna
hemska värld,så vet man ju intet om bättre...."bullit in the head"
Kommentar
-
Personligen tror jag att människans förmåga att förgöra sig själv och resten av sin planet är en bieffekt av evolutionen. Jag tror även att delfiners och elefantfiskars intelligens är en bieffekt av att de genom naturligt urval har fått en gigantisk hjärna även fått ett relativt stort intellekt är en bieffekt äv att en gigantisk hjärna krävts för deras sensoriska system (hörsel och elektriska signaler). Människans medvetande sitter i luktcentrat om jag inte minns fel, men jag tänker inte ens gissa på varför.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
Kommentar