citat:Enligt min nästan vetenskapliga tes så är medicinen upphovsmannen till all ondo =)
Sekunder från att slå sönder ett 375 liter...
Kollaps
X
-
Med vänliga hälsningar
Ola -
-
Jag har en dator med svenskt tangenbord hemma. Pa jobbet ar det brittiskt tangentbord som galler.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Björn
Nu börjar denna diskussion bli rent ut sagt löjlig! Eftersom ni ska dra allting till sin yttersta spets med löjliga exempel känns det inte längre lönt att diskutera.
Chicke: Var fick du det vetenskapliga påståendet ifrån? Hur kan man som "djurvän" och akvarist vara så dum att man tror att djur inte vet att dom finns till?! Läs det i "Kött och charknytt" eller? låter som en medveten lögn för att få människor at rättfärdiga köttindustrin.. (misstolka mej rätt, jag äter mer än gärna döda djur) =)
Klart slut!
Björn
/DanielKommentar
-
Hej
Att man med spegel lyckats bevisa att manniskoapor har en jaguppfattning betyder i och for sig inte att de som inte klarar spegeltestet saknar en. Babianer fixar inte spegeln. Nar jag var i Afrika sa var det en babian som snodde ett paket mjol i en affar, tog upp det pa taket och pissade pa det for att gora deg som gick ata. OK, det kanske inte kravs sa mycket hjarna for det, men jag har svart att tro att de saknar medvetande. Papegojor fixar inte spegeltestet, men en papegoja (Jacko tror jag han heter) har revolutionerat det har amnet. Han ar namligen sa bra pa engelska att man helt kunnat utesluta att han saknar medvetande. Skulle vara intressant att veta om Jacko fixar spegeltestet och hur normal han egentligen ar. Sedan fixar delfiner spegeltestet.
Man har alltsa bevisat medvetande hos manniskoapor, en grupp delfiner och papegojan Jacko.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag tror inte medicin mot barnadödlighet drar ner födelsetalen så mycket. Snarare skulle födelsetalen minska om befolkningen inte var så fattig att dom var tvungna skaffa 5 barn i hopp om att något av dem skulle kunna försörja föräldern när dom blev gamla.Kommentar
-
Jag läste om en papegoja (kan ha varit samma goja som Ola nämner) som kunde väldig mycket engelska och bl a visade att han kunde skilja på koncepten "samma" och "lika", vilket var något man inte trodde papegojor om att klara innan.
Jag vill minnas att hundar inte reagerar på att se sig själva i en spegel, medan t ex undulater ser det som en annan fågel. Om hundar nu inte reagerar på hunden i spegeln så borde det betyda att de förstår att det inte är en riktig hund, eller?
På ett sätt är det ändå konstigt att använda djurs förmåga att förstå spegelbilder för att avgöra deras medvetandenivå. Så livslika spegelbilder som man får med en välgjord spegel finns inte i naturen, och inte kan vi förklara vad det är för djuren heller. Varför är det självklart att djur med medvetande ska genomskåda spegeltricket?
Om en annan civilisation skapar perfekta illusioner av människor som kopierar vårt utseende och allt vi gör i realtid och skickar ned sådana till jorden för att testa oss - kan de då dra slutsatsen att vi inte har medvetande om vi reagerar kraftigt när vi ser en sådan klon av oss själva? Jag skulle bli livrädd, eftersom jag inte skulle inse vad det är och hur det kommit dit. Jag skulle inte uppfatta det som att det är jag själv, även om det ser ut som det.
Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen. <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
http://www.stockholmsciklidklubb.com http://akvarium.ramsberg.net <font color="red">Nya bilder!</font id="red">Kommentar
-
Lätt att jag hade räddat mina hundar framför en för mig okänd människa i nöd.Lätt att att jag hade räddat min farmor typ,om jag nu hade en, framför ett för mig okänt barn,även om farmor`n bara hade ett år kvar att leva!! Detta självklart för att mina emotionella band väger tyngre än det som kanske skulle nämnas som moraliskt eller etiskt !!
Tror stenhårt på att människan som sådan är EGOIST ,att allt den gör är utefrån egna behov! Skulle jag tex hjälpa en blind dam över gatan skulle behovet jag tillfredställer vara att jag inte skulle stå ut med skänslan av skulkänslor om jag lät bli att hjälpa henne .... för nånstans på vägen har jag präglats & uppfostrats till att "så gör man".
" Kall"!? Nej,varm!
"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Vad skulle ni välja en helt främmande hund eller en helt främande människa.liten tanke nöt på fredagen.Jag har haft hund,chincilla etc etc etc,jag tar nog min jämmlike.
skål på Er
MickeKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av ozric
för nånstans på vägen har jag präglats & uppfostrats till att "så gör man".Kommentar
-
"Man har alltsa bevisat medvetande hos manniskoapor, en grupp delfiner och papegojan Jacko." #############################
Eftersom vi människor+(vissa)Apor+ en papegoya(jacko),sägs vara medvetna om sin existens. Kan man nog fråga sig vad denna/detta
medvetande är bra till? Att jag existerar? Att jag föråldras och dör?
Kampen om brödfödan suger,för jag åt upp min -mindre tusen- broder
igår? NO BRAIN ,NO PAIN! 99,9999 av alla levande organismer på Tellus kan inte ha fel! Det är bättre att inte förstå vad som händer!!!
Kommentar
-
-
Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish
"Man har alltsa bevisat medvetande hos manniskoapor, en grupp delfiner och papegojan Jacko." #############################
Eftersom vi människor+(vissa)Apor+ en papegoya(jacko),sägs vara medvetna om sin existens. Kan man nog fråga sig vad denna/detta
medvetande är bra till? Att jag existerar? Att jag föråldras och dör?
Kampen om brödfödan suger,för jag åt upp min -mindre tusen- broder
igår? NO BRAIN ,NO PAIN! 99,9999 av alla levande organismer på Tellus kan inte ha fel! Det är bättre att inte förstå vad som händer!!!
Jag e sån som tror att människan e ett STORT misstag av naturen, jag menar...vilka andra organismer förstör jorden (krig osv), förstör sig själva (sprit, droger osv) på samma sätt som människan?
När man tänker på detta kommer man fram till att människan inte ens ingår i ekosystemet längre (om inte dess uppgift e att förstöra jorden då ja) ...nej det e en kass varelse som naturen skapat, suck.
/DanielKommentar
-
Långsökt tes kanske, men om man sammankopplar "jag-känslan" med önskan om att sprida sin egen arvsmassa så verkar det plötsligt som att alla organismer har en "jag-känsla". Om jag inte vet att jag existerar, varför ska jag då göra allt för att säkra min arvsmassas fortlevnad? =)
Mvh
Björnfisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKARKommentar
Kommentar