Även om det kan kännas cyniskt så finns det faktiskt ett kronsatt värde på både djur- och människoliv. Jag påstår att vi tycker ett människoliv är värt ca 15 miljoner kronor. Denna siffra kommer från hur mycket vi är beredda att lägga ut för att ytterligare en människa ska slippa dö. Praktiskt tillämpas det t ex vid bedömning av trafikfarliga vägsträckor och teoretiskt går det att härleda fram "baklänges" ur olika försäkringspremiesystem.
Värdet på djur blir ju mycket lägre med detta sätt att räkna eftersom många inte har djur och det därför inte blir en lika stor samhällelig angelägenhet. Och att gå vidare från ett försäkringsperspektiv tycker jag inte blir så jätteintressant här heller.
Men men, hoppas jag inte får nå´n att gå i taket för det här var bara en liten perifer vinkel på saken.
Värdet på djur blir ju mycket lägre med detta sätt att räkna eftersom många inte har djur och det därför inte blir en lika stor samhällelig angelägenhet. Och att gå vidare från ett försäkringsperspektiv tycker jag inte blir så jätteintressant här heller.
Men men, hoppas jag inte får nå´n att gå i taket för det här var bara en liten perifer vinkel på saken.
Kommentar