If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Hur sjutton lyckades din katt hamna bakom akvariet då??? Nåja, tur att det gick bra med både katt och fiskar.
Tror nog att det är en hel del som har både katt och akvarier. Första akvariet kom faktiskt in i hushållet delvis för att fungera som katt-TV. Att det sedan blev fler burkar beror ju på att kattstackarn behövde fler kanaler att roa sig med
kanske bra om du flyttar in karet lite mot väggen så han/hon inte kan trilla i där igen. hua att behöva gå och oroa sig över det. tänk om ni inte varit hemma, hemska tanke.
Jag är skeptisk... Hade du verkligen slagit sönder det? En massa fisk hade ju dött plus att att din försäkring förmodligen inte funkat så bra när man slår sönder ett kar med hammare, så där hade några 100-tusen kr rykt förmodligen...
Jag är skeptisk... Hade du verkligen slagit sönder det? En massa fisk hade ju dött plus att att din försäkring förmodligen inte funkat så bra när man slår sönder ett kar med hammare, så där hade några 100-tusen kr rykt förmodligen...
hm...Funkar inte försäkringen om det va en "olycka"? man behöver ju inte alltid va helt ärlig.
Och ja, jag tror jag hade slagit sönder det om det börjar krisa.
Det syns nog om ett kar spruckit av sig självt eller om det blivit helt sönderslaget av en hammare mitt på rutan. Om det händer igen kan du ju fundera på det
Jag vill inte låta tråkig eller så, men en katt är inte värd 200.000-300.000kr. Men visst hade det varit en mycket tragiskt händelse. Jag föreslår att du flyttar karet nu så att det inte kan hända igen.
Hur mycket en katt är värd vet bara kattens ägare. Jag hade lätt gladeligen betalat 200.000-300.000kr om någon av mina tre hundar hade "behövt" det. Nu är ju mina hundar lite större, så det ska mycket till för att dom ska fastna bakom något av mina akvarier =)
När det gäller antal husdjur (bortsett från fiskar) så finns här en hel del som, teoretiskt sett, skulle kunna ställa till det. Eller vad sägs om tre hundar, sju marsvin, en kanin, en ökenråtta, en dvärghamster, tre zebramöss, två jerboor, en sköldpadda, en orm och sjutton ödlor. För att inte tala om vad det hade kunnat kosta om alla fodermöss och råttor i lokalen hade rymt och börjat förstöra =)
För att jag inte blir knuten till en fisk på samma sätt, känslomässigt. Många människor har nästan samma starka känslor för sina hundar som sina barn. Skulle du inte betala 300.000kr om du hade en unge som var döende?
Däremot hade jag ju inte betalat 300.000kr för någon annans hund =)
Det är klurigt det här med ekonomisk värdering av djur och människor. Jag tycker heller inte att det finns en chans i världen att man ens kan jämföa djur med människor, det finns inte! En hund köper du, vilket direkt ger den ett ekonomiskt värde.
Om man hade barn och hund skulle nog valet mellan de två vara lätt för alla människor, så jädra lätt!
Du har uppenbarligen inte haft hund! =)
Hade jag haft ungar hade valet naturligtvis också varit lätt, både ungar och hundar är värda mer än dina 300.000kr. Jag kan bara hoppas att jag aldrig behöver välja mellan människa och djur.
Skit samma, olika människor värderar olika saker olika högt. Somliga ger vad som hellst för en fin lägenhet i centrala storstan. Jag vill inte bo i storstan om det så är gratis.
Ur ekonomisk synpunkt är mina hundar inte värda ett skvatt jämfört med min "fisksamling", men känslomässigt är hundarna värda så ofantligt mycket mer.
En hund har du under så många år att den är en familjemedlem, inte något man bara kan sälja när som helst.
En katt, den är mer självständig och jag upplever inte att man blir lika fäst vid den. En hund följer ovillkorligt ens fotspår mellan 7 och 20 års tid beroende på art, en katt kommer och går som den vill.
Jag skulle dock inte krascha rutan på ett akvarium, då riskerar man att skada både sig själv och det djur som fastnat bakom. Det gäller bara att ta det lugnt och metodiskt, tömma akvariet så mycket som möjligt och flytta det de få centimeter som behövs.
/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
Kommentar