Sekunder från att slå sönder ett 375 liter...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • discusred
    Användare
    • June 2004
    • 851

Får noga hålla med Björn och Mård,
    Tror inte att jag hade lämnat en livskamrat i sticket (3 katter 17 år gamla) för någon okänd som jag inte känner. Var gång jag har haft ett djur så har det blivit en livskamrat, en vän på vägen som alltid ställer upp för en.

Kommentar

• Lazinko
      Användare
      • April 2004
      • 111

citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

300.000kr på en hund? Jesus! Men varför är fiskarna värda så lite då?
      Jag värdesätter mina fiskar som en ny bil ungefär.
      /dan

Kommentar

• Torsten
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 647

Kan inte tänka mig många djur som jag skulle värdesätta mer än en människa. Nu hänger ju allt på situationen, men i livsnöd..

Kommentar

• jullen
          Användare
          • March 2005
          • 628

Jag håller med zaphi om att en människa är flera gånger mer värd än ett djur!Men det tyckte jag inte när jag var 7 då jag ville byta min syster mot en hona till familjens klassiska blågurami=)
          Fast jag fattar hur det känns för er som har haft ett djur så länge och blivit fäst vid det.

mvh ville
          mvh ville.

375 L Malawi
          585 L Malawi
          54 L Johanniyngel
          25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

• simosaurus

Det här var ju kul!

Jag kan säga att jag utan tvekan hade räddat min hund istället för någon okänd person. Lätt!

Kommentar

• anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

Jag ser rubrikerna:
              "Ung man lät barnet drunkna! "Jag måste ju rädda min hund ju"
              Creepy...
              Anders L

Kommentar

• discusred
                Användare
                • June 2004
                • 851

Varför skulle en hunds liv vara mindre värd än en människa?
                I grund och botten så är en människa farligare än ett djur, eller?

Kommentar

• jullen
                  Användare
                  • March 2005
                  • 628

Det klart discusred du har en poäng där
                  mvh ville
                  mvh ville.

375 L Malawi
                  585 L Malawi
                  54 L Johanniyngel
                  25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

• Nyllet90
                    Användare
                    • October 2004
                    • 1133

Jag tycker att det är väldigt bra att sånna här diskussioner äger rum! det är skönt att se att folk fortfarande är männskliga.

Björn, jag tycker att det är lite konstigt att en katt fastnar och inte kan ta sej ut. Har din katt dåliga leder eller någon annan sjukdom eller åkoma? Min kissemisse har klarat sej ur allt som den varit med om!

MVH Andreas
                    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• Björn
                      Användare
                      • April 2002
                      • 787

Jag har ingen katt, men tack ändå =)

Mvh
                      Björn

Ps. Ägaren till katten förklarade tidigare i tråden att katten lider av epilepsi (stavning?) vilket gjorde det extra jobbigt med stress etc.
                      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• Zaphi
                        NCS Medlem
                        • July 2002
                        • 5395

discusred, simosaurus, mård och björn: Så ni hade hellre räddad ett djur än en människa. Mycket intressant. Alltså ni hade i princip varit skyldiga till att en människa dör. Inte kul att ha det på sitt samvete. Jag tycker det är helt psycho och förmodligen även olagligt att bara stå passivt och låta barnet drunkna.

discusred: Djur är värda mindre än människor, det är en självklarhet.
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• discusred
                          Användare
                          • June 2004
                          • 851

Nu snackade vi om att välja att rädda sin livskamrat (typ sin katt eller hund) eller en människa. Man står väl inte passiv om man räddar sitt husdjur förre den okända människan. Passiv är när man väl inte gör något?

Vad är det som säger att människan är mer värd än ett djur? Är det vi människor? Eller universums lagar?

Kommentar

• Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

Det är vi människor och det är inget fel i det. Det gäller att vara lite realistisk med vettu

Hur är de värda för dig menar du? Om de vore lika så skulle det betyda att du känner likadant för att skjuta en älg som att skjuta en människa, och så tror jag inte att det är för någon, okänd människa eller inte.

Notera att jag inte tog upp några "trampa på insekter"-exempel.
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• discusred
                              Användare
                              • June 2004
                              • 851

Där är ingen som ger oss den rätt att utse oss till överbefälhavare över universium. Tyyvär är det så att samtidigt är vi människor väldigt snälla och har medlidande för andra. Men samtidigt är vi det farligaste djuret på denna planet och elekaste.

Svar på älg-frågan, jag hade tyckt att det hade varit jobbigt att döda något. Har svårt för att både skada människa och djur, jag hade mått dåligt av båda sakerna. Men även jag har dubbel moral i denna fråga, jag tycker om att fiska för nöjet skull!

#Notera att jag inte tog upp några "trampa på insekter"-exempel.#

Kommentar

• anli
                                Användare
                                • March 2003
                                • 3740

Klart att människor är mer värda än djur, ur mänskligt perspektiv. Märkligt att det skulle vara någon tvekan om det, rent ut sagt lite läskigt! Sen kan det vara en åldersfråga, unga människor/barn kan ibland sakna empati för människor tycker jag mig märka. Med åldern får man respekt för människans liv, då man inser hur skört och kort det är.
                                Hur som helst skall ju djur (alla, inte bara "pets") behandlas väl, inte ses som prylar utan som levande varelser.
                                Kan tilläggas att jag är uppvuxen med hundar och älskar hundar, Funderar på att skaffa när omständigheterna tillåter.
                                Anders L

Kommentar

Arbetssätt...