If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Fin bild, och en fin och intressant fisk. Har haft den ett par gånger, men inte lyckas få den att föröka sig (dvs det har blivit lite yngel men de har inte vuxit upp, kanske artemia är för stort för dem).
En kompis hade lite strul med artbestämningen av sina snäcklekare, han trodde sig ha stappersi, men det visade sig till slut att han hade ocellatus. Så kan det gå. Men, i samma veva mailade han till Heinz Büscher för att kolla och Büscher svarade att på marknaden finns bara meleagris, stappersi har inte synats till efter förstagångsbeskrivningen.
En av de trevliga dimensionerna med vår hobby är ju att man kommer åt att diskutera artnamn och deras status, inte sant.
Nån som har synpunkter på namnfrågan? Eller, ännu bättre, vet hur det ligger till?
Meleagris och stappersi inkluderas i samma släkte, det är bara två olika geografiska varianter. Dvs, det är samma fisk. Detta enligt Ad konings : tanganyika cichlids in their natural habitat. Om jag kommer ihåg rätt, ska kolla upp det när jag kommer hem.
/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
Här är en bild på en av mina stappersii. Ser väldigt mkt ut som bakgrundsbilden förutom att jag inte kan ta lika bra bilder och därför ser man inte färgerna på den så tydligt utan den blir mer gråaktig.
Jag slog på reference service på Cichlidpress och skrev vad som stod där. Jag var mest osäker på om det skulle vara Neolamprologus eller Lamprologus, stappersii kändes som helsäkert för mig men jag vet inte mycket om meleagris. Någon ocellatus är det i alla fall inte.
Jag vet inget om stappersi utan trodde som de flesta att det var ett nytt namn på meleagris, de som man kan se på bilderna här är garanterat den meleagris jag känner som melagris.
men däremt har jag kommit över en snarlik variant på melagris som namgavs som speciuos, kanske kan det vara nåt. ingen som har en tvärsäker bild på en stappersi eller länk till en?
Kommentar