Dela Ramakvarium ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    Användare
    • February 2005
    • 734

citat:Ursprungligen skickat av cichlids4fun

Hej.

Det beror ju på vilket märke det är på karet men på det jag bytte botten i så var botten limmad inuti akvariet och sidorna mellan fram och bakrutan, om ditt kar är så- känn efter med en nål så vet du var mellanrummen är, men om dit akvarie är så, så måste du i pricip plocka ur botten först och sedan gavlarna.

Om du sedan fått ur dem hela är det en enkel match att ta bort framrutan och byta den, men rengör allting riktigt noga annars kommer det att läcka.

är det så att du har framrutan limmad uppe på botten är det lättare - "bara" att plocka ut gavlarna och sen för att underlätta bortmonteringen av framrutan kan du skära den med glaskniv och sedan knacka ner den i mindre bitar, brytbladskniv och japanspacklen är oumbäliga verktyg, lycka till.

mvh

peter
    Okey ska kolla upp det, vet du om det går att dela på själva ramen.
    Eller är de pressat ihop så man inte får ihop det igen?

Går det att dela på ramen och sätta ihop den igen så gör jag en HEL-renovering med alla fogarna för att vara på den säkra sidan

// Peter
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

Kommentar

• Hank
      Användare
      • April 2002
      • 1321

Försök att få tag på Stefan (fd. Akvariekällan). Han är ett proffs på såna problem. Han kan kanske t.o.m hjälpa dig för en billig penning....
      Bmwpower, vilken klippa när folk behöver konstruktiva idéer.....
      /#378 Hank
      Zoonen:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• Redbullen
        Användare
        • February 2005
        • 734

citat:Ursprungligen skickat av Hank

Försök att få tag på Stefan (fd. Akvariekällan). Han är ett proffs på såna problem. Han kan kanske t.o.m hjälpa dig för en billig penning....
        OKey får kila dit någon dag och se om han är där i krokarna, eller leta upp hans nummer...

Tackar för senast föresten....j*vligt goa muffins du hade
        Fina kar desutom också..

// Peter

Kommentar

• Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

citat:Ursprungligen skickat av Hank

ha ha ha klockrent Hank!
          Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Torsten
            NCS Medlem
            • September 2002
            • 647

Hade nog oxå snokat upp Stefan.. Han e lite av en "Gud" när det gäller svårlösta akvarieproblem.

Kommentar

• bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

Ja det kan det kanske tyckas.
              Men kolla vad glaset kostar silikon och tid och ändå är karet inte nytt.
              Jag bara undrade om det var värt att lägga 1000kr när man köper nytt för ca 2000kr.
              Med en smal kniv och massa tid så går det med det beror på fabrikat.

Kommentar

• Jonas E
                Användare
                • February 2003
                • 2533

du får för fasen inte ett nytt 540 för 2000jämnt, här nere ligger de billigaste runt 2500kr. Har du inte rundat av siffrorna en aning för mycket bmwpower?
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Torsten
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 647

Billigast i Södra landet e nog Herkules i Göteborg. Dom tar 2395:- för ett 540 liters akvarie. Men bor man inte i Götet blir det en peng till för frakt eller bensin, så laga ett akvarie är inget man räknar bort.

Kommentar

• Redbullen
                    Användare
                    • February 2005
                    • 734

citat:Ursprungligen skickat av Torsten

Billigast i Södra landet e nog Herkules i Göteborg. Dom tar 2395:- för ett 540 liters akvarie. Men bor man inte i Götet blir det en peng till för frakt eller bensin, så laga ett akvarie är inget man räknar bort.
                    Precis......jag VILL ha detta karet och tänker inte skicka de i skogen och köpa ett nytt....jag skiter i om det är jobbigt för den late att byta glas eller riskabelt för den fege....

Jag har en mycket extra extremt smal buget så jag gör vad som kan...

Kommentar

• Redbullen
                      Användare
                      • February 2005
                      • 734

citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

Ja det kan det kanske tyckas.
                      Men kolla vad glaset kostar silikon och tid och ändå är karet inte nytt.
                      Jag bara undrade om det var värt att lägga 1000kr när man köper nytt för ca 2000kr.
                      Med en smal kniv och massa tid så går det med det beror på fabrikat.
                      Silicon....50kr tuben räknar med 3-4 tuber a 200.-, tid....jag har från 17:00 till 00:00 varenda kväll och det är gratis.
                      En glasskiva kostar runt 500:-
                      Och om du hittar ett nytt ramakvarie som är svart för 2000:- så kan du ringa mej.....Flickvännen vill ha ett....

Så jag gör hellre jobbet och lägger dom pengarna, än att bära ner karet från 3e våningen, slänga de nånstanns och få låna släp
                      Leta upp ett för 2000:- nytt som du sa....hyra släp igen, köra hem skiten, bära upp det för 3e våningar....nej tack så lagar jag hellre de som är hemma nu !

// Peter

Kommentar

• Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

Och lagar man ett akvarium har man råd att köpa ett till om ett tag, köper man ett nytt och kastar det andra så sitter man där med endast ett akvarium. Och det är ju roligare ju fler akvarium man har
                        /Jonas

Kommentar

• Redbullen
                          Användare
                          • February 2005
                          • 734

citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden

Och lagar man ett akvarium har man råd att köpa ett till om ett tag, köper man ett nytt och kastar det andra så sitter man där med endast ett akvarium. Och det är ju roligare ju fler akvarium man har
                          Preciiiiis.....Fixar jag en ny ruta fram så har jag ju 540liter repfri frontruta och kan köpa ett till sen om ett tag.......hörde nånstanns att man är ingen "riktig" akvarist innan man inte har 1000liter hemma *flinar*

// Peter

Kommentar

• Belgarath
                            Användare
                            • February 2005
                            • 584

Tack för den du, inte ens om jag räknar med ungarnas kar kommer jag upp i 1000 liter

Kommentar

• Jonas E
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2533

hmmm....räknade fram att jag har ca 2900liter hemma......och mer blir det , har snart plats till ett 540 till om ekonomin och min planering går ihopa
                              /Jonas

Kommentar

• Redbullen
                                Användare
                                • February 2005
                                • 734

citat:Ursprungligen skickat av Belgarath

Tack för den du, inte ens om jag räknar med ungarnas kar kommer jag upp i 1000 liter
                                Hehe som det är nu har jag 931liter hemma...så en liten bit kvar

// Peter

Kommentar

Arbetssätt...