Varför darrar mina påfågelciklider på sin stjärtfena när dom kommer i närheten av varandra? Är de o visa att dom är starka lr vad?
Påfågelciklider varför?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
kan vara så att de uppvaktar varandra om det är en hona och hane hanarna brukar stila med att skaka sej inför damerna..pirran -
citat:Ursprungligen skickat av Lucas_magi
Varför darrar mina påfågelciklider på sin stjärtfena när dom kommer i närheten av varandra? Är de o visa att dom är starka lr vad?
Ja vet inte vad det är för signaler men dom gör iallafall det när dom står bredvid varandra...Det är väl kanske nån slags hälsning elle något..
Jag har också märt att den största av dom gör långsamma simrörelser precis som den ska buffa bort den andra.....det går lungt och fint man han svänger till med hela kroppen....
Hur stora är dina
Hur länge har du haft dom ?
// PeterKommentar
-
Har två st Oskar som går i ett 660l tillsammans med 4 hantlar, fiskarna är lite över året. Mina Oskar visar också upp det beteende som ni beskriver och emellanåt jagar dom varandra men dom skadar inte varandra. Detta har dom gjort nu i flera månader men inget har hänt. Har försökt att titta på deras genitalier och kan ibland tycka att den enas ser lite större ut. Men jag får väll vänta och se vad som händer!!http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=343649Kommentar
-
Mina är ca 7-9 cm stora. Jag har haft dom i ett par månader. Dom är ju för små för att leka så jag undrar vad de kan vara.Kommentar
-
Jag ställde samma fråga för ett litet tag sen om detta beteende.
Jag fick svar " Lek " men mina var dock så små så jag trodde inte det var lek på gång...
Mina gör så lite ibland hit och dit, lite tjuvnyp och simma och spänna upp sej..
Kanske det är ett lekbeteende men det blir inte så mkt av de.
Eller är de bara något kroppsspråk dom använder.
Ta tex Pär`s Oscar....över året gammla, det skulle kunna vara lek helt klart...
Mina är runt 15cm och jag tror tveksamt på att det är lek där.
Vad jag hört och läst så brukar de vara runt ett års åldr osm dom börjar leka ibland senare.
Svårt att få svar på sånt här verkar de som, jag fick inget direkt rakt och bra svar
Kolla gärna inne på http://www.oscarfish.com/
Där finns det hur mkt info som helst om dom, det är bara jag som är lite lat för att läsa om just detta
// PeterKommentar
-
Jag har också påfåglar som gör likadant, mina är väl ca 15cm, men de har inte visat upp några övriga lekbeteenden som att gräva eller slå med fenorna osv.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Okok. Är det åldern lr storleken som bestämmer när dom är redo för att leka? Och går det att ha blåciklider tillsammans med påfåglar?Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av FI
Jag har också påfåglar som gör likadant, mina är väl ca 15cm, men de har inte visat upp några övriga lekbeteenden som att gräva eller slå med fenorna osv.
Han brukar simma upp gämte den andra och slå lite kärleksfullt hehe och den andra darrar med fenan
// PeterKommentar
Kommentar