Troffar i 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • February 2006
    • 1069

    #16
    Ursprungligen postat av popetoteror
    Jo, jag har förstått det men aldrig provat själv.
    Av inläggen på forumet att döma verkar det som om merparten föredrar att istället göra ett ordentligt vattenbyte innan avresa och inte mata överhuvudtaget under bortavaron.

    Jag var fundersam över huruvida just Tropheus är för känsliga för att klara av "svält" i en vecka.
    Vet inte har aldrig provat men en vecka ska dom säkert klara sig dom kan ju altid beta på stenarna

    Kommentar

    • johho
      NCS Medlem

      • March 2007
      • 1825

      #17
      Detta med hur länge fiskar klarar sig är ju av intresse för mig. Ska till Grekland i en vecka i sommar. Fiskarna kommer vara utan mat kanske 4-5 dagar, men detta är inget problem då eller? Frontosor handlar det om. Det finns ju alltid andra fiskar de kan äta

      Kommentar

      • Perikles
        Användare
        • December 2005
        • 658

        #18
        Ursprungligen postat av popetoteror
        Tack för era vänliga svar, kan detta vara en "Att göra lista":
        • Viktigt att mata rätt och att mata med rätt mat.

        • Skaffa en ordentlig grupp från början och tillför inga nya individer.

        • Var oerhört noga med vattenbyten

        • Lämpligt att starta med kan vara odlade dubbar. Att dessa skall vara "snällare" eller tåligare än andra dubbar finns delade meningar om - det har jag förstått.
          Även om inte alla är överens om att dessa är lämpligare som "nybörjartroffar" så har jag inte inte hittat någon som tycker att de är olämpligare. Alltså, lika eller bättre om jag vill prova Tropheus


        Täcker detta in en del som jag skall tänka på?
        Klockrent! Kör så det ryker.

        [/QUOTE]
        Det jag hört om och oroar mig över är massdöd. Stämmer det att dessa fiskar har en tendens att dö i stort sett alla på en gång, utan synbar anledning?[/QUOTE]

        Nej, nej och nej. Har aldrig hänt hemma hos mig.
        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
        Cicero (106-43 f.kr)

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #19
          En vuxen fisk klarar sig utan problem i minst tre veckor utan mat. Fast det finns forstas undantag. Problem som kan uppsta ar att stora fiskar ater upp sma. Om tarmen ar helt tom sa ska man mata forsiktigt i borjan sags det. Detta kan ju kanske vara ett problem nar det galler firrar med lang tarm. Det skulle vara intressant om nagon har en asikt om det nar det galler Tropheus.

          Fiskar ar inte "varmblodiga" och slosar inte en massa energi pa att varma upp sin kropp, sa "matar du inte katten heller nar du aker bort" ar inte ett argument. Om man gor ett extremt grovt rakneexempel sa far man 10 ggr mer krokodilkott an griskott om man matar med samma sak.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

            #20
            Man skall väl inte överdramatisera det hela. Fiskarna mår förmodligen bara bra av en vecka utan mat någon gång per år. Om du "råkar" glömma att mata dem någon dag ibland skadar inte heller.
            Tony Englund

            Kommentar

            • Matz Karlsén
              Användare
              • February 2004
              • 1127

              #21
              Det viktigaste som jag bittert har fått erfara är att se till att man ger de samma mat som de har fått tidigare. Jag har själv haft dubbar i ett 310-liters och det funkade bra. 20-25 individer är rätt lagom.
              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

              Kommentar

              Arbetssätt...