Troffar i 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • May 2005
    • 330

    Troffar i 310L

    Hej,
    Jag har precis startat upp ett 540L med mbunas rödzebra, golden, och demasoni, Och har nu "kommit" över ett 310L som jag tänkte försöka ha troffar i. Min fråga är nu är det väl litet kar att ha troffar i.
    måtten är 125 * 50 * 50
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • _erik_
    Användare
    • February 2005
    • 242

    #2
    jag är väldigt övertygad om att t. duboisi skulle funka iaf...

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

      #3
      Det går fint. Runt 20-25 st av en sort skulle jag ha satsat på. Ett stenröse eller större sten i varje ända på karet samt lite Vallseneria i utrymmet mitten av karet skulle sitta fint. Då får de dominanta hanarna som håller stenarna svårt att se varandra.

      Mvh
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • robjo
        Användare
        • May 2005
        • 330

        #4
        Tack för dessa svar, det va precis vad jag ville höra. Efter att ha varit borta ifrån denna hobby i nästan 13 år, så har "andan" fallit på igen. Det är ju inte helt lätt att begripa allt som hänt under alla dessa år, men upptäckten utav detta forum gav mersmak (medlemsavgiften ligger på posten. Har precis startat upp ett 540L med BTN Amazonas i. inte helt biotop riktigt kanske men väldigt snyggt (enligt mig)Där jag nu har Mbunas 10 Rödzebra, 10 Golden, och 11 Demasoni alla yngel ca 3-5 cm. Och som sagt troligen ett gäng troffar i ett 310L, kom gärna med förslag på troffar som ni anser "lagom" att börja med. Själv tycker jag alla troffar är snygga så jag har svårt att välja.
        http://picasaweb.google.se/sipedon/

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

          #5
          Ta de du tycker är snyggast, mina favoriter är duboisi maswa, ikola och Kiriza. Satsa på minst 20 av en variant så har du ett snyggt och fungerande akvarium!
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • December 2004
            • 3060

            #6
            mina (nya) favoriter är Katonga, Isonga, Bulu Point och Caramba men vet ej vad som anses vara en bra nybörjar-troffe, kanske de billigare sorterna är att föredra som här i stockholms trakten är Duboisi, Ikola och pemba-orange.
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • popetoteror
              Användare
              • February 2007
              • 111

              #7
              Troffar i 375l

              Jag skall hämta ett 375l i nästa vecka och funderar som bäst på med vilken fisk detta kar skall fyllas, jag "velar" mellan Mbunas och troffar.

              Troffar är nästan mytomsusade, ibland får jag intrycket av att de är så vanskliga att hålla och en misstanke om att tjusningen ligger just i svårigheten?

              Jag vill inte starta upp ett akvarium för att skaffa mig problem, men tycker att Tropheus verkar intressanta.
              Är troffar så till den milda grad problematiska?

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • February 2006
                • 1069

                #8
                Ursprungligen postat av popetoteror
                Jag skall hämta ett 375l i nästa vecka och funderar som bäst på med vilken fisk detta kar skall fyllas, jag "velar" mellan Mbunas och troffar.

                Troffar är nästan mytomsusade, ibland får jag intrycket av att de är så vanskliga att hålla och en misstanke om att tjusningen ligger just i svårigheten?

                Jag vill inte starta upp ett akvarium för att skaffa mig problem, men tycker att Tropheus verkar intressanta.
                Är troffar så till den milda grad problematiska?
                Nej inte om man gör som man ska vilket egentligen inte är speciellt märkvärdigt
                Det är garanterat värt att pröva

                Kommentar

                • Stephan E
                  Användare
                  • February 2005
                  • 307

                  #9
                  Ursprungligen postat av popetoteror
                  Jag skall hämta ett 375l i nästa vecka och funderar som bäst på med vilken fisk detta kar skall fyllas, jag "velar" mellan Mbunas och troffar.

                  Troffar är nästan mytomsusade, ibland får jag intrycket av att de är så vanskliga att hålla och en misstanke om att tjusningen ligger just i svårigheten?

                  Jag vill inte starta upp ett akvarium för att skaffa mig problem, men tycker att Tropheus verkar intressanta.
                  Är troffar så till den milda grad problematiska?

                  Du bör inte få några som helst problem om du matar dem rätt!
                  Problemet med troffar är självförvållat dvs övermatning och inget annat.
                  Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                  Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • February 2006
                    • 1069

                    #10
                    Ursprungligen postat av Stephan E
                    Du bör inte få några som helst problem om du matar dem rätt!
                    Problemet med troffar är självförvållat dvs övermatning och inget annat.
                    att dom är känsliga för stress då?

                    Kommentar

                    • popetoteror
                      Användare
                      • February 2007
                      • 111

                      #11
                      Tack för era vänliga svar, kan detta vara en "Att göra lista":
                      • Viktigt att mata rätt och att mata med rätt mat.

                      • Skaffa en ordentlig grupp från början och tillför inga nya individer.

                      • Var oerhört noga med vattenbyten

                      • Lämpligt att starta med kan vara odlade dubbar. Att dessa skall vara "snällare" eller tåligare än andra dubbar finns delade meningar om - det har jag förstått.
                        Även om inte alla är överens om att dessa är lämpligare som "nybörjartroffar" så har jag inte inte hittat någon som tycker att de är olämpligare. Alltså, lika eller bättre om jag vill prova Tropheus


                      Täcker detta in en del som jag skall tänka på?

                      Det jag hört om och oroar mig över är massdöd. Stämmer det att dessa fiskar har en tendens att dö i stort sett alla på en gång, utan synbar anledning?
                      Senast redigerad av popetoteror; 06 April 2007, 08:09.

                      Kommentar

                      • blackened
                        Användare
                        • January 2005
                        • 1042

                        #12
                        Mitt tips är att du köper vuxna djur från början. Det är bra mycket säkrare att köpa små ungdjur men köper du könsmogna (8-9cm+) så blir det ett helt annat underhållningsvärde i burken. De kommer inte slå ihjäl varandra och börja dö så länge du försiktig med inredning i början (kanske någon sten i varje ände) och köper 25+ av den sort du gillar bäst. Angående vilken sort som är argast så tycker jag du ska ta ryktena med en nypa salt. Det beror mest på hur individerna är i gruppen. Jag har 17 vuxna körsbär som ska vara en av de mer svårhanterliga sorterna men de är snälla som lamm. Mina red och moorii har varit betydligt argare. Det finns massor av bra alternativ till mat idag som räkmix, flingor och pellets. Själv kör jag NLS pellets och har aldrig några problem med förstoppning trots att det slinker ner lite för mkt ibland, men det är bäst om du börjar med att mata ett par veckor med den mat de fått tidigare. Alla förändringar är stressfaktorer så det är bäst att ge dom en i taget

                        Jag tycker du verkar påläst så det ska inte bli några problem så länge du köper fisk i bra skick. När jag fick hem min första grupp för ett par år sedan var jag livrädd men det visade sig vara mycket enklare än den bild jag fick på forumet med döda fiskar i drivor på botten. Inga troffar har strukit med här trots krångliga flyttar mm.

                        Lycka till!

                        Kommentar

                        • popetoteror
                          Användare
                          • February 2007
                          • 111

                          #13
                          Jag tror att just det här med matningen är det som (för mig) sätter upp det största hindret.
                          Viktigt är inte enbart vad man matar med utan också frekvensen. Jag har förstått att det är bättre att mata lite men ofta, gärna 3 - 6 gånger per dag.
                          Hur fungerar detta i kombination med ett heltidsarbete då jag är borta 8 timmar per dag?

                          Om det dessutom är så att jag ex åker på semester och är borta 1 vecka (utan någon som kommer in och matar fiskarna) - Gör detta att jag hellre borde välja en annan art än Tropheus?

                          Kommentar

                          • tezz
                            Användare
                            • February 2006
                            • 1069

                            #14
                            Ursprungligen postat av popetoteror
                            Jag tror att just det här med matningen är det som (för mig) sätter upp det största hindret.
                            Viktigt är inte enbart vad man matar med utan också frekvensen. Jag har förstått att det är bättre att mata lite men ofta, gärna 3 - 6 gånger per dag.
                            Hur fungerar detta i kombination med ett heltidsarbete då jag är borta 8 timmar per dag?

                            Om det dessutom är så att jag ex åker på semester och är borta 1 vecka (utan någon som kommer in och matar fiskarna) - Gör detta att jag hellre borde välja en annan art än Tropheus?
                            det finns ju alltid foderautomater om du ska resa bort en vecka

                            Kommentar

                            • popetoteror
                              Användare
                              • February 2007
                              • 111

                              #15
                              Ursprungligen postat av tezz
                              det finns ju alltid foderautomater om du ska resa bort en vecka
                              Jo, jag har förstått det men aldrig provat själv.
                              Av inläggen på forumet att döma verkar det som om merparten föredrar att istället göra ett ordentligt vattenbyte innan avresa och inte mata överhuvudtaget under bortavaron.

                              Jag var fundersam över huruvida just Tropheus är för känsliga för att klara av "svält" i en vecka.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...