HJÄLP!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Roberto
    Användare
    • April 2005
    • 19

HJÄLP!

Köpte för några veckor sedan 8st fei feng (växtätande tetror) som nu har börjat dö en efter en.
    symptom: äter dåligt (har provat allt), tappar färg, får mattare fjäll, spänner inte upp ryggfenan, insjunken mage och beter sig slött.
    Efter 1-2 dagar med dessa symptom dör fisken. Har försökt isolera de sjuka fiskarna men nya insjuknar.

Akvariet(720) i övrigt fungerar bra och de blir inte stressade av de övriga fiskarna (metae och uaru)
    Vatten värdena ligger på pH 6,5 och KH på 3.

Vad ska jag göra?
  • Roberto
    Användare
    • April 2005
    • 19

Har börjat på en salt behandling, nån som vet om det kommer att funka?

Kommentar

• GoSatta
      Användare
      • February 2003
      • 1686

Kan väl börja med och kolla om du verkligen har fått fei feng? Dom är inte växt ätare utan "betar" djur ur algmattor etc. dom är alltså kött ätare och inte växtätare.

ör det en sån här du har? (bild på min gamla fei feng) http://www.gosatta.org/gallery/tropi...os/photo19.jpg

Hade själv inga problem med att få dom att äta, körde med räkmix, pellets och flingfoder.
      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

Kommentar

• Roberto
        Användare
        • April 2005
        • 19

Hmm..de gick under de latinska namnet Semaprochilodus taeniurus

och med handelsnamet flaggstjärtstetra

är det samma art som fei feng?
        de liknar verkligen de du hade

Kommentar

• GoSatta
          Användare
          • February 2003
          • 1686

Visst är det samma tetra! en underbar fisk enligt mig! dom blir dock väldigt stora (ja som sidan säger) mmt valet håller jag dock inte med om. Bara läst att dom ska vara köttäatre och efter att ha haft dom i akvarium håller jag med. visst kan dom se ut att vara algätare ibland efter som dom "betar" igenom alger men det är för att hitta godsaker där i.

i Amazonas går dom i väldigt stora stim äter mest insekter etc. som har "landat" på ytan. ska vara omöjliga att odla i akvarium efter som dom likt laxar går tillbaks till varifrån dom kommer och lägger sina ägg.

har själv nästan aldrig sett dom i Sverige men dom är väldigt populära i asien.

men prova allt vanligt foder så borde dom komma igång. Anli här på ciklid.se har fler stycken och har så vitt jag vet aldrig haft några problem med att få dom att äta.
          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
          http://www.gosatta.org

Kommentar

• anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

Nepp, mina fem mår finfint! Just nu äter de hikari koi pellets large!
            De har size 20-24 cm circus. De äter verkligen ALLT! Till o0ch med fryst torsk, maken till robusta fiskar finns knappt!

Ps Roberto: vad gav du för 8 st!?
            Anders L

Kommentar

• Roberto
              Användare
              • April 2005
              • 19

Lite för mycket...1760kr (220kr st efter att jag prutat)
              De verkar må lite bättre nu men 3st har strukit med.

Kommentar

• Nyllet90
                Användare
                • October 2004
                • 1133

oj då.. en dyr erfarenhet låter det som. Jag lider med dej!
                Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

0k du har 5st kvar... de kommer att ta plats när de växer! 900 L börjar känns lite smått för mina. Dax för större tank när de när de glider över 30 cm
                  Anders L

Kommentar

Arbetssätt...