Löv till lövlekare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

    Löv till lövlekare

    Hej!

    Vilket är egentligen det optimala lövet för lövlekare?

    Jag har haft bra resultat med eklöv för Tahuantinsuyoa macantzatza och även haft framgångsrik lek på boklöv (även om leken oftare verkar misslyckas på boklöven).

    Mina Cichlasoma Amazonarum har lekt 3 ggr 2 ggr på boklöv och 1 gång på en sten (när det inte fanns några löv i akvariet) samtliga lekar har misslyckats. Boklöven tycks vara för små och sladriga för denna art, lövet blir helt täckt av ägg som sedan snabbt försvinner.

    Jag är med andra ord ute efter ett större och styvare blad som självklart inte ska vara giftigt. Tipps, spekulationer och egna erfarenheter välkomnas.

    Mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Du kan lacka loven med samma sorts lack som anvands till frigolitbakgrunder. Da kan du anvanda storre men mer omtaliga lov ex lonn. En bekant korde med lackade kaffelov utan problem, men han hade inga firrar som lekte pa lov.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Pär J.
      Användare
      • April 2002
      • 219

      #3
      Mina Bujurquina sp. "Peru" lekte på levande blad (två gånger) när jag inte hade några löv i akvariet. Men när jag släppte ner torkade Cappana löv jag fått från Singapore så lekte de på ett sådant. Dessa är rätt stora ca 15-20cm långa och 10cm breda, vilket gjorde att det var svårt för dem att flytta bland rötter och växter.

      Men har man ett mer öppet akvarium med ciklider som lägger stora mångder ägg så borde dessa passa utmärkt.

      Kommentar

      Arbetssätt...