Resa bort

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• fiend
    svarade
    De kostar ca 500 kr (ex: 450:-/st på www.akvarielagunen.se)
    Eheims foderautomat alltså. Den andra har jag ingen aning om.

Mvh Fredrik

Lämna en kommentar:

• Nyllet90
    svarade
    Är Eheims dyra? Och hur är priset på sånna dära artemia kläckare som sköter sej själva?

Lämna en kommentar:

• fiend
    svarade
    Många rekommenderar (som Cutekid) Eheims.
    Själv har jag en nutramatic (lånad) som jag provar. Den fungerar den med.
    Kommer dock investera i 2 st Eheimmatare över sommarens semestertider och ladda dem med Tetrabits.

Mvh Fredrik

Lämna en kommentar:

• Jens Netteberg
    svarade
    Ska nog ta och kolla upp vad de tar för en sådan automat så man slipper binda upp sig till att någon ska in och klödda runt med matningen.

Lämna en kommentar:

• Cutekid
    svarade
    Eheims digitala=chef

Lämna en kommentar:

• Jens Netteberg
    svarade
    När det gäller foderautomater som Fredrik nämner i föregående inlägg, är det någon som har erfarenhet av dessa och kan rekomendera vilken man ska köpa om man nu ska ha en?

Lämna en kommentar:

• fiend
    svarade
    Jag ser att det finns ett alternativ, köp en foderautomat och låt den stå och pyttsa i foder om man nu ska ha matning alla dagar

Mitt sunda förnuft/instinkt säger mig att det är en mycket bättre lösning.

Mvh Fredrik

edit: Men självklart är den bästa lösningen om man kan ha en kunnig bekant som kan hjälpa en med matningen då man är borta. Alternativet är att ge bra instruktioner till en som är mindre kunnig och be honom/henne mata.

Lämna en kommentar:

• Jonas E
    svarade
    Jag brukar utnyttja min granne under längre resor, men är det bara en helg eller tre-fyra dagar brukar det inte vara några problem. Jag har sån't där weekendfodwer hemma men det är nog för gammalt.

Lämna en kommentar:

• Ola Svensson
    svarade
    Det finns mycket meningslost skrap i varlden som funnits lange och som tillverkas av stora foretag. Kranvatten pa flaska t ex.

Lämna en kommentar:

• shcolsson
    svarade
    Ola,
    Jag använder ENBART då det inte finns några andra alternativ. Har aldrig sett några bieffekter av det.
    Skulle inte tro att ett företag som Tetra hade vågat bluffa så mycket att det enbart är skit som de säljer. Om det nu har funnits i tjugo år eller mer än så, så har det säkert blivit hårdgranskat mer än en gång skulle jag tro. Det är väl trots allt bättre att yngel får sämre mat en vecka än ingen alls. (När jag är bortrest käkar jag mest Hamburgare och pizza och dricker olika sorters maltdrycker. Tror inte att fiskarnas Weekend foder är sämre som en jämförelse

Lämna en kommentar:

• Ola Svensson
    svarade
    Jag anvander aldrig weekendfoder da jag ser det som rent lurendrejeri pga:

1. Hur mycket mat finns det i en "tablett"? Knappast nagon alls
    2. "Sunt fornuft" sager att mat inpackad i en kalkslambit som langsamt loser upp sig knappast ar bra mat (ar inte sjalva iden latt bisarr?). Nar maten blir funktig forsta gangen tar det lang tid innan firrarna kommer at det. Rutten mat ar inte nyttigt
    3. Rutten mat forsamrar vattenkvaliten
    4. Jag har aldrig hort nagon duktig akvarist som jag litar pa rekomendera det

Orsaken till att det funnits i 25 ar ar att folk koper det (men visst maste det ha funnits langre an 25 ar?)

Lämna en kommentar:

• mpimbwe
    svarade
    Håller med ovanstående... kör alltid veckofoder när jag är borta mer än 3 dagar i rad. Sist var jag på Kreta i 2 veckor och hade bara en person som la i nytt veckofoder när det andra var slut... detta skedde i alla mina 40 burkar. Inte en firre dog och vattnet var kristallklart när jag väl kom tillbaka. Var inte ens tvungen att byta vatten i alla kar dagen därpå vilket jag befarade. Kort sagt, karen såg "nybytta" ut så nått fel måste du nog göra om de blir grummligt och all fisk dör.

Lämna en kommentar:

• shcolsson
    svarade
    Leopoldi, är det din erfarenhet!
    Med all respekt, dosera enligt föreskrifterna så är det inga problem. Jag använde det senast i veckan till mina yngel då jag var bortrest.Inga yngel dog och vattnet är det inget fel på!

3-dagar utan mat brukar iofs inte vara några problem om inte ynglen är för små. Men mat varje dag är bättre.

Lämna en kommentar:

• Prayerman
    svarade
    Det är ju bättre för dina yngels tillväxt om någon kan mata dom, men som tidigare sagts, så kommer de klara sig. Såvida inte övriga fiskar blir lite extra sugna på lunch och gör käkar upp dina yngel.

Lämna en kommentar:

• Leopoldi
    svarade
    citat:Ursprungligen skickat av shcolsson

Varför inte Leopoldi?
    Vattnet blir dåligt och fisken dör.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...