Blind guldsöm.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kid
    Användare
    • March 2004
    • 256

    Blind guldsöm.

    Har haft ett par guldsömmar på cirka 15-20 cm i cirka 1 år.
    Den ena har alltid hackat på den andra (honan), men det har inte varit något allvarlig, bara kontinuerlig mobbing!

    Förra vecka märkte jag att den svaga guldsömmens ena öga var ljus "i botten", och nu är jag rätt säker på att den blivit blind på det ögat! Den ser inte saker som finns på den blinda sidan och kan simma på inredningen.

    Frågan till er är vad man bör göra med en sån fisk. Har funderat på avlivning de den kanske lider av att vara delvis blind och har svårt att konkurrera om maten.

    Några synpunkter?

    /Kid
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    #2
    det är inte svamp på ögat el skada ?.ibland kan de få vitt på ögat tex om de simmat fort i i rutan. du ihar inte nån bild du kan visa el maila?

    Kommentar

    • Kid
      Användare
      • March 2004
      • 256

      #3
      Nja, har ingen bild just nu.
      När det hela började märkte jag det genom att titta "genom" fiskens öga och märkte då att det var "vitt" i botten istället för mörkt.
      Nu så har den simmat på lite grejer så visst är det lite svullen och repad på det skadade ögat.
      Man märker rätt så tydlig att den inte ser mat på den skadade sidan och att simmar lite konstigt. Kanske kommer den att anpassa sig till ett öga? Har en tuff pakistanbotia som är helt blind och klarar sig hur bra som helst.

      En lustig grej som jag märkt nu är att den inte är lika rädd för den andra dominante guldsömmen, som brukar jaga den. Undrar om det är för att den inte kan uppfatta dess hot lika bra med ett skadat öga?!

      En annan grej är att de började leka lite smått igår! Både putsade en klippavsats och gjorde skakningar i närheten av varandra.
      Då detta beteende endast hänt en gång förut (1 år sedan) och det aldrig blivit något rom vet jag faktiskt fortfarande inte könen på fiskarna. Har misstänkt att de är av samma kön.
      Det blev inget denna gång heller, så det är inte omöjligt att de har samma kön.

      Man kunde tydligt märka att ögat var skadat då de lekte. Den gjorde några skakningar vid klippan som putsade och sedan simmade den plötsligt iväg till några rötter (ibland stötte den på rötterna!) och började skaka här istället. Den friska fisken blev förvirrade varje gång detta hände.

      För er som orkat läsa ända hit:
      Hur beter sig guldsömmen när de leker, skakar både honan och hanen? Putsar båda den valda platsen? Är det nåt som den ena gör men inte den andra (förutom romläggningen förstås!)? Tänkte att jag utifrån leken skulle kunna fastställa kön.

      /Kid

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

        #4
        hos mig är det så att honan puffar på hanen, vill påkalla uppmärksamhet, hon får mycket vit haka o blåser sig o visar gällocken. hannen kommer då dit honan vill leka o börjar skaka o ha sig, sen lägger hon ägg o han gör sin sak. hanens prick på sidan blir tydligare, honan är nästan svart med sin vita haka.

        Kommentar

        Arbetssätt...