Vad är de som behövs igentligen??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shamstar
    Användare
    • January 2005
    • 36

Vad är de som behövs igentligen??

Hej hej! jag har nyligen skaffat mig ett 640liters akvarium som skall innehålla olika malawi arter. Det jag undrar är vad det kan tänkas att jag beghöver för filter?? jag ska relativt många fiskar tror jag, så jag tänkte mig ett starkt innerfilter för cirkulationen i huvudsak sen ett ytterfilter till större delen av reningen.

Några synpunkter på detta? Samt vad för filter kan rekomenderas för mitt kar på 640liter?
    Behövs det en luftpump eller räcker det med jämna vatten byten varje/varannan vecka?
    /Shamstar
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1845

Ett ytterfilter och ett innerfilter låter bra. Två ytterfilter låter ännu bättre. Jag kör bara eheim för att det är det enda märket som jag inte har hört några dåliga omdömen om, förutom priset då.

citat:Behövs det en luftpump eller räcker det med jämna vatten byten varje/varannan vecka?
    Luftpump används för att folk tror att det syresätter vattnet bättre (vilket inte är sant). Byter vatten gör man för att få bort nitrat och fosfat som accumuleras i karet. DVS vattenbyten kan inte ersätta en luftpump eller tvärtom.
    MVH
    Magnus

Kommentar

• Shamstar
      Användare
      • January 2005
      • 36

Ok, två ytterfilter då! Men vad för styrka på dessa, hur många liter i timmen ska de pumpa? Samt vad för filtervolym är att rekomendera?
      /Shamstar

Kommentar

• Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

innebär detta att syresten inte har någon funktion överhuvudtaget? förutom kanske från att vattnet kanske rör på sig lite mer.

Kommentar

• davide
          Användare
          • December 2003
          • 335

citat:Ursprungligen skickat av Shamstar

Ok, två ytterfilter då! Men vad för styrka på dessa, hur många liter i timmen ska de pumpa? Samt vad för filtervolym är att rekomendera?
          Styrkan på filtrena spelar inte så stor roll eftersom du skulle komplettera med cirkulationspump. Men till ett så stort malawikar kan du ha rejält kraftiga om du vill.
          Filtervolymen kan dock inte bli för stor.

citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

innebär detta att syresten inte har någon funktion överhuvudtaget? förutom kanske från att vattnet kanske rör på sig lite mer.
          Japp.
          MVH David
          www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

Kommentar

• Erik Wikström
            • March 2003
            • 127

kör på ett sånt här vettja! http://www.pwss.se/product.php?produ...&cat=68&page=1
            eller 2 st eheim 2217 http://www.pwss.se/product.php?produ...&cat=68&page=1

Mvh Erik Wikström
            Mvh Erik

Kommentar

• Ola Svensson
              • April 2002
              • 14633

Hej

Luftpumpens enda uppgift ar att driva eventuella filter samt att satta vattenytan i rorelse. Det sker i princip inget gasutbyte mellan sjalva bubblan och vattnet. Jag kor alltid luftpump i akvarier dar filtren riskerar att satta igen och alltid nar jag ar bortrest. Luftpumpar ar alltsa jattebra, och det syresatter inte "kanske". De syresatter. Har man rejal rorelse pa ytan med andra pumpar sa ar de forstas meningslosa bortsett fran "back up" funktionen.

(jag vet att alla som skrivit menar exakt det har men jag ville bara fortydliga)
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...