If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Har precis varit och köpt 540l kar med btn malawibakgrund.
Hela bakgrunden var täckt med alger.
Min fråga är hur man bäst gör den ren, utan att skada den?
"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
Om den står torr ett par dagar så dör algerna. När bakgrunden sedan blötläggs igen kan du tvätta bort algerna med en mjuk svamp. Låt bakgrunden stå i vatten något dygn först så bör det gå lätt.
Om den inte varit torrlagd och du inte kan låta den vara torr nu heller så funkar som sagt malar bra. Ancistrus är kungar.
Det får stå och torka några dagar. Hur många malar behöver man i ett 540L?
Jag har kollat på en mal, men kommer inte på namnet, mörkbrun med gula prickar. Hur är den att "beta" alger?
köp ett gäng "små/ungdjur", dom knaprar i sig detta på nolltid!
Inga BIFFAR, dom växer inte......
Deathdealer
"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
Fast det bästa tipset för att rengöra en BTN har du inte fått: högtryckstvätt.
Ja, det funkar, ja, jag har gjort det själv.
Jag köpte en begagnad (torr) bakgrund som var helt täckt av alger. Jag sprayade på vatten & diskmedel och lät det stå ett tag för att blöta upp algmattan, och drog sen på med högtryckstvätten - bakgrunden blev som ny.
Eller rättare sagt - den blev som ny sen jag dessutom använt ättika för att lösa upp de knallgula fläckar av kalkutfällningar som fanns under algerna.
Kommentar