Troffeinredning - biotop

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

Min vision är att kunna rama in en bit av tanganyikasjön och ha den i mitt kar.. så biotopinriktad är jag. Fiskarna jag håller ska helst vara fångade på samma ställe också. Men detta är ju bara en vision.
    Mvh
    Robin

Kommentar

• RobbanG
      Användare
      • January 2004
      • 563

Utan tvekan en intressant vision. Hur långt har du kommit och vilken del av sjön är du inriktad mot?
      //Robert

Kommentar

• Robin
        Användare
        • January 2003
        • 4526

Har inte kommit alls långt.. just nu har jag troffar från bulu point i tanganyika.. det blir väl något sånt kanske.
        Mvh
        Robin

Kommentar

• anfall
          Användare
          • November 2004
          • 139

Jag gillar din fundamentalistiska inställning Robin! Det är en häftig ambition att efterlikan biotopen i sjön. Vill minnas att nedbetad vallisneria är det man ser där nere. Men det är vad jag har läst. Jag har tyvärr inte varit där, men jag har en plan.

Testa vallisneria, men plantera inte för djupt, då tynar de bort. Cryptocoryne-arterna fungerar bra i rätt vatten för dina firrar, men de är asiater och inte biotopriktiga. Jag är otrogen och har Cryptocoryne, tyvärr har jag inte fått tag på C usteriana, Den anses vara särskilt bra i hårt vatten.

Anders

Kommentar

• RobbanG
            Användare
            • January 2004
            • 563

Vallisnera tycker jag är ganska snyggt om får dem långa och har placerat dem i ett hörn i karet därdet inte är allt för starka strömmar.
            Med starka pumpar som de flesta har i troffekar ser jag en tendens till vallisneran slickas mot botten och mot stenar. Det är så jag har i kar nu och det tycker jag är mindre snyggt varför jag funderar på att enbart satsa på anubias. Dessutom tycker jag att vallisneran lätt blit skräpiga, men då har jag inte gröna fingrar heller....
            //Robert

Kommentar

• Robin
              Användare
              • January 2003
              • 4526

Varken valisneria eller anubias tar sig ordentligt i mitt kar. just nu har jag ett knippe valisneria med lerkula under som inte tar sig.. vet inte varför.. tropfrog försökte förklara en gång men men. En växt som finns i sjön är en cabomba-liknande sak som nästan är identisk med cabomban. Tar sig inte Cabomban i mitt kar gör väl inget det. Ska prova någon gång. - Men den är ju ful!
              Mvh
              Robin

Kommentar

• RobbanG
                Användare
                • January 2004
                • 563

Jag har liknande erfarenheter med vallisneran ibland växer den som ogräs ibland inte alls. Men om du gillar rena kar skulle inte jag inte rekommendera vallisneran. Anubias däremot... men den växer ju tämligen långsamt.
                //Robert

Kommentar

• anfall
                  Användare
                  • November 2004
                  • 139

Det verkar vara väldigt svårt att få till en biotopriktig växtlighet i en Tanganyika burk.

Anubiasarterna är extremt tacksamma. Klarar nästan alla vattentyper och står emot tuffa fiskar och starka vattenströmmar. Men abret är ju som ni säger att den växer mycket långsamt. Kanske den dessutom är inne i en vilofas hos dig Robin.

Jag har aldrig lyckats med vallisneria, för att jag har aldrig lyckats förankra plantorna tillräckligt högt. Däremot har Cryptocoryne alltid gått bra i mina kar. Dessutom är deras djupa gröna färg med en ton av rött en snygg kontrast till ljusare anubias.

Anders

Kommentar

• tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1840

citatet verkar vara väldigt svårt att få till en biotopriktig växtlighet i en Tanganyika burk.

Anubiasarterna är extremt tacksamma. Klarar nästan alla vattentyper och står emot tuffa fiskar och starka vattenströmmar. Men abret är ju som ni säger att den växer mycket långsamt. Kanske den dessutom är inne i en vilofas hos dig Robin.
                    Men anubiassorterna finns väl inte i tanganyikasjön, så biotopriktigt kan det aldrig bli med dem.

Inga växter har naturliga viloperioder som är nödvändiga. Det som lowtecakvaristerna oftast kallar för vilofas är i själva verket någon näringsbrist som begränsar dom.
                    MVH
                    Magnus

Kommentar

• ozric
                      Användare
                      • March 2004
                      • 3187

Tror jag ALDRIG sett ett biotopriktigt riftvalley-akvarium! Har det inte varit "fel" bakgrund eller "fel" sten/sand eller annan inredning i så har det varit "fel" fiskantal el fiskkombinationer med arter och varianter från olika platser i sjön.

Nä,var och en får får göra det som de själva trivs bäst med/tycker e snyggast.Tycker det e trist att det finns så mkt "rätt & fel" i denna hobbyn när det egentligen bara handlarom ens egens smaksak (oftast).

"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

Kommentar

• RobbanG
                        Användare
                        • January 2004
                        • 563

Väl talat.
                        //Robert

Kommentar

• tropfrog
                          Användare
                          • July 2003
                          • 1840

Jag har själv inga ambitioner att skapa ett biotopriktigt akvarium (Jag har ju rak valisneria i en barombibiotop). Mitt sista inlägg var en replik på ett annat som sade att anubias var ett bra alternativ i ett biotopkar. Jag tycker att anubias är en snygg växt som visst passar bra i riftkar, men den är inte biotopriktig. Det var det jag menade.
                          MVH
                          Magnus

Kommentar

• Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

finns väll bara ett rätt å ett fel i hobbyn ....

Rätt = Fisken är frisk å glad.
                            Fel = Fisken blir sjuk å dör.
                            fish r friend

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Robin, Cabomba ar fullstandigt hopplos i "vanliga" akvarier och borde knappt saljas om man inte dyrt och heligt lovar att man har tokmycket ljus, naring och koldioxid (eller natt ditat). Har for mig att det ska finnas hornsarv i sjon, men annars sa finns ju Papyrus. Varldens lattaste vaxt om man later den vaxa ur akvariet och ger den tramsmycket ljus.

Nu drar jag ivag med amnet utanfor rubriken, men Tropfrog hur vet du att det inte finns valisneria i Barombi och uttalandet "Inga växter har naturliga viloperioder som är nödvändiga" ar val anda inte sant. De flesta akvarievaxter "behover" ingen viloperiod for att vaxa och ma bra. Att vaxterna har naturliga viloperioder pa manga stallen i varlden ar sjalvklart och manga kraver viloperiod for att blomma. Aponogeton pastas krava viloperiod.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tropfrog
                                Användare
                                • July 2003
                                • 1840

citat:Nu drar jag ivag med amnet utanfor rubreken, men hur vet du att det inte finns valisneria i Barmobi
                                Där fick du mig.....Det vet jag faktiskt inte . Motfråga...Vet du om det finns valisneria i barombi mbo?

citat:uttalandet "Inga växter har naturliga viloperioder som är nödvändiga" ar val anda inte sant.De flesta akvarievaxter "behover" ingen viloperiod for att vaxa och ma bra
                                OKI, jag förstår vad du menar. Jag kanska använde lite dumma ordval. Visst finns det viloperioder som är absolut nödvändiga för en del växters överlevande i naturen, titta bara på många svenska vattenväxter. Viloperioderna för de svenska växterna är triggade av låg temperatur och det kan säkert finnas andra faktorer som spelar in i andra delar av världen på andra växter. Men Svenska växter klarar sig utmärkt utan viloperiod om temperaturen inte sjunker, därav menar jag på att de inte är nödvändiga, men menar då förstås i akvarium och inte i naturen, där de mycket riktigt är nödvändiga.

citat:Att vaxterna har naturliga viloperioder pa manga stallen i varlden ar sjalvklart och manga kraver viloperiod for att blomma. Aponogeton pastas krava viloperiod.
                                Jag kan inte se någon annan anledning till viloperiod än att miljön regelmässigt blir sämre för växterna under en del av året, tex för kallt. Skulle dessa regelmässiga miljöförändringar utebli så tror jag inte att det finns en enda växt som inte fortsätter att växa på. Detta är altså faktorer som vi kan styra i våra akvarium. De flesta akvarium svänger inte heller så mycket i miljön att dessa naturliga viloperioder kan existerar. I själva verket är det oftast kvävebrist som får våra akvarieväxter att gå tillbaka. Men denna tillbakagång är inte naturlig och den går att undvika.

Du säger att många kräver en viloperiod för att blomma, det kan vara sant. Men faktum är att flera arter blommar utan att ha haft en viloperiod, vilket visar på att det finns någon/några bakomliggande faktor/er som gör att de måste ha viloperiod, alt blomma. Den/de faktorer/na är avsevärt mer interessant i såna fall. Men det spelar ingen roll i samanhanget efterssom dessa växter växer bra utan att ha viloperiod i akvarium. Altså kräver inte heller dessa växter viloperiod om miljön inte gör det nödvändigt.

Vill du ha en längre diskussion i ämnet så föreslår jag att du öppnar en ny tråd, jag diskuterar gärna så länge det finns frågor men känner att jag kanska förstör tråden.
                                MVH
                                Magnus

Kommentar

Arbetssätt...