Jaha, da ska jag borja kalla cikliderna for S53085-4, S99791-3, S00495-3 istallet for Parachromis managuense, Vieja bifasciatus "albino" och Aequidens pulcher, allt blir sa mycket klarare da och alla forstar plotsligt vad jag menar ;-). Jag haller fast vid att det ar vansinne att anvanda katalognummer som namn. Jag har inget som helst mot att man anvander L-nummer, sarskilt inte pa "specad" fisk, men da i kombination med slaktet. Dar ar det valdigt bra. Jag har inget som helst mot att det anvands bredvid det riktiga namnet i t ex affarer. Det jag ar mot ar att de anvands istallet for namnet utanfor kretsen av malfantaster. Jag har ingen aning om vad L034, L234 och L222 ar. Far jag namnet sa sager det mig nagonting. Sedan ar ordning och redan pa L-numren en synvilla. En massa arter har flera L-nummer mm. Allt faller tillbaka pa att man lyckats rota fram ett foto dvs numret galler ett fotografi snarare an en biologiskt relevant enhet.
L-046 yngel
Kollaps
X
-
-
Jojo,
nu blir det hard bud - (rycker upp en pseudacanthicus och smaller till ola med).
Forst far jag faktiskt erkanna att jag tycker att det skulle vara lattare att halla koll pa cikliderna om man kunde kora med nummer dar ocksa.Istallet for cichlosoma (fd parachromis eller natt annat). Artnamn haller sig , men problemet ar att joselimaianus kan vara pterygoplichthys eller leporacanthicus eller kanske nagat helt annat slakte sa man kan inte kora med bara arten. Dessutom finns det for manga obeskrivna arter.
Om du kanner dig komfortabel med latinska namn och haller koll pa namnandringar ar det troligen det som funkar bast for dig - sjalv gillar jag L- och C- systemet. Jag menar inte att man skall sluta eller gora sig av med latinska namn och artbeskrivningar men jag tycker att det ar lattare att lara sig och komma ihag .
Om man kor med bara namn hur kan du beskriva panaque sp fran peru, eller baryancistrus sp med gula prickar, mm.
Jag har en ciklid bok som ar typ 5 ar gammal och dom flesta namnen har andrats - boken ar nu inte sarskilt anvandbar. Samma galler med manga av namnen pa malar i aldre bocker - manga hypostomus.
Om nagan plotsligt bastammer att hypancistrus skall bli ett annat slakte kommer L-46 att forbli - eller hur?
Kollar bara in boken har (inga parachromis, vieja, cichla, etc men manga cichlasoma) och nu paratheraps/vieja ???
Jag forsoker inte starta ett gral har men jag skulle vilja se ett system som forblir konstant i manga ar sa att man lattare kan halla koll pa alla namn och arter.
Tror du att det finns nagat satt att halla i fisknamnen sa att dom forblir desamma? Det ar vad jag tycker att man skall strava efter.Kommentar
-
Tjena INXS,
Har suttit och klurat på det, om jag skall ha dom i en stor grupp eller inte.
När dom lekte i stora sällskapkaret, så gick alla i en stor grupp.
Men som du säger är det oftas alfa hanen som bara får leka av hanarna, så jag har fördelat dom i två kar, två grupper. Jag tror som så att man måste ha minst två hanar i gruppen så en hane blir alfa hanen (små chansar att det är så).
Har en polare som odlar Zebra med gott resultat, han har oxå fem vuxna i sitt kar (kommer ej ihåg hur det är fördelat)
Men funkar det inte, så får jag köra dom i stor grupp igen. Har oxå läst det om stora grupper brukar vara lättare.Kommentar
-
ved och ved jag kan förstå tanken med att behålla L-nummren men dessa är bara tänkt som en övergång om man kan acceptera detta på alla övriga fiskar varför i all sin dar går det inte på L-malar??
Vem vill tex ha tillbaka tiden på malawi fronten när bilder på fisk förklarades med psedotrohpeus.spec inte ens kanotplatsen där den fångades.
Nä jag vill pådyvla att en fisk som är bestämd skall namnet användas även om L-numret följer med till sist så är namnet vedertaget även hos den vanlige sällskapsakvaristen. Vilken skräck och fasa om en återgång skulle ske ALLA fiskar skulle ha nummer.nej tack anser nog att det är våran skyldighet som akvarister att föra utvecklingen framåt inte bakåt.
Tycker förövrigt att denna bakåtsträvan är beklaglig till och med killioterna strävar framåt och vet inte hur fort fisk skall bestämmas/namnges så att namnen med fångstplats /lokalitet kan användas.
Utveckling skall framåt inte bakåt.
mvh LennartKommentar
-
Hej
Jag forsoker inte grala, jag skriver detta med ett leende. Jag har inget som helst mot L-nummer, de ar jattebra, men jag tycker att man ska anvanda slaktnamnet forsta gangen man skriver om firren i forumet. Om man skriver L46 (Hypancistrus zebra) eller Hypancistrus zebra (L46) spelar mig ingen som helst roll. Darfor ar mitt svar pa de fleata av dina fragor: L-nummer!
Sedan star sig faktiskt alltid det gamla vetenskapliga namnet. Sok i fishbase sa far du se. De ar kvar och sokbara. Problemet med dessa ciklidbocker ar inte att fiskarna andrar namn utan att akvarister hoppar pa forsta basta namnforslag och byter titt som tatt. Generellt sa ar nog de vetenskapliga namnen mer bestandiga, men det far vi se forst nar numrena har 20 ar pa nacken. Jag undrar hur L-numren kommer att overleva en revision av det som inte ar beskrivet (och vem ska gora den nar det bara finns foton).
Man ska inte strava efter att namnen ska vara bestandiga, man ska strava efter att de speglar slaktskapet. Detta ar orsaken till att det byts namn sa ofta. Att inte uppratta nya slakten hela tiden ar ett satt, men fragan ar vem namnen ar till for. NAr ett system ar rejalt studerat sa kommer namnen att bli bestandiga. Ett tydligt exempel ar vara svenska vaxter och djur!Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
KANSKE DAGS ATT BRYTA UPP DEN HAR TRADEN I NAMNDISKUTION OCH L-46 ? (Ola ?)
Ojda - nu blir det ett helt gang som jag maste brottas med!
Nej men Ola och Lennart - jag tar inte det har seriost eller argsinnt - precis som Ola sa har jag ett leende pa lappen.
Det verkar som om vi borjar komma overenns lite Ola - jag tycker att koppla in nammnet med ett katalog nummer skulle funka bra - om man byter om namn eller kopplar samman/bryter upp ett slakte eller en art kan typen som beskrivits och katalogiserats fortfarand hittas latt efter att soka efter nummret.
Det blir ocksa lattare for dom som kanner sig dumma(som jag) nar det blir tal om stavning och uttal.
Att kombinera typ cichlosoma salvini med CACH 89(centralamerikansk ciklid) skulle beskriva i ording fran forsta centralaren som blev beskriven till detta nummer kronologiskt och med bokstaverna forklara att det var en central amerikansk ciklid , sedan kan man haka pa cichlosoma salvini och om namnet byts till nandopsis och tillbaka kommer det fortfarande att vara ett nummer till hjalp. Sedan kommer det att hjalpa dom som kampar med att uttala , stava och forsta vad man sager nar man snackar om den.
Jag tycker ocksa att det blir till hjalp att bygga en brygga mellan vetenskapen och hobbyn. Det finns manga som tycker om akvarium men som inte gillar/kan/bryr sig om att lara sig vetenskapliga namn. Av dessa kan manga ta hand om fisk valdigt bra ock kan hjalpa till att fora hobbyn och forskinging innom den framat men dom har inte intresse av att lara sig dom sista kluriga namnen.
Till detta skulle det vara bra hjalp.
Den andra optionen(svengelska?) skulle vara att det blir ett vetenskapligt forum och ett hobbyforum.
Lennart,
jag skulle bara vilja saga att jag inte tycker att mitt tankande ar bakat stravande.
Boken om cikliderna ar David Sands "Guide to tropical Cichlids" - fina bilder och kul bok, skriven 1999 och dom flesta centralarna kallas "Ciklosoma".
Managuense har varit Cichlosoma, Nandopsis, Parachromis...
Framatstravand ar bra men organisation ar battre och om namnen andras sa har ofta tror jag att vi kommer att forlora en hel del akvarister som blir trotta och forvillade.
Studier och klassificiering av olika slakten och arter med fangstplatser, uptackare, klimat, mm.. ar viktigt och till mycket hjalp vid studier och odling men att ha ett bra system som inte andras for mycket sa man kan latt halla koll pa fisken tycker jag ar lika viktigt.
Ola ,
Jag tror att nagra av L-nummren har uppemot 20 bast pa nacken.
Jag tycker att nummer i kombination med vetenskapliga namn later vettigt - om nagan har batter forslag sa skulle jag garna vilja veta. Ofta gar man in i en akvarie affar och dom har ingen aning vad en festae ar eller en leporacanthicus joselimai.
Vetenskapen ar viktig men tappa inte bort hobbyn - det ar den som gor att vi kan ha kul med firrarna.
Diskusred,
jag laste flera beskrivningar om hur folk blev trotta pa att vanta pa sina zebror att para sig och slangde in dom i ett kar tillsammans (typ 10st i ett 80 liters) en vecka senare hade dom egg.
Efter 2-3 ar i olika kar provade jag det , det tog typ 5-6 manader men sedan juli har alpha hanen parat sig 8 ganger. Mitt problem ar att han inte har lart sig att ta hand om sina yngel. Bara 2 stycken har klarat sig.Kommentar
-
Ok, jag startar en ny trad. http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...752#post608752Senast redigerad av Ola Svensson; 24 November 2005, 19:15.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Tänkte sätta lite intresse på tråden igen, med lite betende bilder.
Just nu har jag haft några dagar i sträck en hona som har börjat visa stort intresse för min hane. Honan har nästan varit helt inne i grottan, och hanen lockar sjärtfenan som bara den, eller fösa in honan med sjärtfenan.
Just nu är honan utanför grottan hela tiden, hon har varit där nu några dagar.Kommentar
-
schysst discusred! Hoppas hoppas att du får fram lite småttingar!/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrusKommentar
-
-
Kommentar
-
Ursprungligen postat av discusredDom är gjorda av lera, lera som jag köpte i en hobby-butik (var noga och kolla hur det är med kemikaler i leran, om det för- bränns när du bränner dom).
Jag tog folie och rullade folien till den storleken jag ville ha på grotterna, sen virrade jag ett varv med bak-papper. Sen plattade jag ut leran, så jag kunde forma leran runt folie klumparna, med bakpapper och täppte igen på baksidan av grottan.
Sen in i ugnen 30 minuter, sen låta dom svalna. Sen är det bara att dra ut formen som du gjort av folien, med bak-pappret på.
Lånar och backar lite i tråden.
Det där lät jätteintressant. Man är ju alltid på jakt efter nya DIY-projekt
Komer du ihåg vad typen av lera som du använde hette?
Brände du den i keramikugn eller vanlig?Senast redigerad av aquanord; 06 December 2005, 10:02.simma lungt...
------------------------
www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
Umeå akvarieförening
------------------------Kommentar
-
Jag åter kommer med vad märket hetter ikväll, har ett paket hemma till. Men jag köpte det på Panduras Hobby butik http://www.pandurohobby.se/menu/MenuServlet . Leran finns även i vit och rosa färg, en rosa tror jag inte är någon succe
Jag brände det i vanlig ugn. Tror att finns många möjligheter och hitta på annat än den sortens grotta jag gjorde med leran, bara fantansin sätter gränser.Kommentar
-
Återkom gärna med märket.
Det här lät jättekul, jag fick massor med ideérsimma lungt...
------------------------
www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
Umeå akvarieförening
------------------------Kommentar
-
Ursprungligen postat av mooriÅterkom gärna med märket.
Det här lät jättekul, jag fick massor med ideérKommentar
Kommentar